• بررسی اثرات انسولین و اسیداسکوربیک بر بیان ژن های خانواده ی bcl-2 در ناحیه ی هیپوکامپ موش های صحرایی دیابتی شده توسط استرپتوزوسین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 600
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: دیابت قندی یک اختلال مزمن متابولیک همراه با افزایش قند خون می باشد که به طور نامطلوبی هر دو سیستم عصبی مرکزی و محیطی را درگیر می کند. از آنجا که زن های خانواده ی bcl-2 نقش مهمی در تنظیم آپوپتوز دارند، هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثرات انسولین و اسید اسکوربیک بر بیان ژن های خانواده ی bcl-2 نظیر bax (القاکننده ی آپوپتوز)، bcl-xl ,bcl-2 (مهارکننده ی آپوپتوز) در هیپوکامپ موش های صحرایی های دیابتی شده توسط استرپتوزوسین می باشد.
     
     

    روش بررسی: پنج گروه شش تایی از موش های صحرایی نژاد ویستار شامل گروه کنترل (c) و چهار گروه دیابتی (i+aa ,aa ,i ,d) در این مطالعه استفاده شد. دیابت به وسیله ی تزریق استرپتوزوسین (60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم، داخل صفاقی) القا شد. شش هفته پس از القای دیابت، گروه i تحت تیمار با انسولین (4 تا 6 واحد به ازای هر کیلوگرم در روز، داخل صفاقی)، گروه aa تحت تیمار با اسیداسکوربیک (200 میلی گرم به ازای کیلوگرم در روز، زیرجلدی) و گروه i+aa تحت تیمار با انسولین به اضافه ی اسیداسکوربیک قرار گرفتند. گروه d (دیابتی کنترل) نرمال سالین دریافت کردند. بعد از دو هفته تیمار، میزان بیان ژن های bax ,bcl-xl ,bcl-2 در سطح mrna و پروتئین به شکل نیمه کمی بررسی شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم