• بررسی اثر لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به عنوان پروبیوتیک بر پاسخ دهای ایمنی در موش balb/c بر ضد بافت پیوندی تومور با منشا سرطان پستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 970
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: خواص ضد توموری باکتری های خانواده ی لاکتوباسیلوس در مطالعات گوناگون نشان داده شده است. این خواص احتمالا به دلیل وجود ویژگی ایمنومدولاتوری یا تنظیم کننده ی سیستم ایمنی مربوط به این باکتری ها می باشد. هدف مطالعه ی حاضر بررسی اثرات مصرف لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به عنوان پروبیوتیک بر پاسخ های ایمنی در موش های مبتلا شده به سرطان پستان با روش پیوند تومور می باشد. روش بررسی: تعداد 18 سرموش ماده ی 6 تا 8 هفته ای با وزن تقریبی 25 تا 30 گرم در شرایط یکسان به طور تصادفی در دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند که هر گروه شامل 9 عدد موش بود. موش های گروه اول به مدت 2 هفته قبل از توموری شدن روزانه به میزان نیم میلی لیتر سوسپانسون لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس (2.7´108cfu/ml) را دریافت کردند و بعد از توموری شدن هم با وقفه های 3 روزه به صورت دوره های 7 روزه لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس را دریافت نمودند. گروه دوم به عنوان گروه کنترل در تمام طول مطالعه با حجم یکسان و شرایط مساوی pbs دریافت کردند.

    یافته ها: نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که موش های دریافت کننده ی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس دارای میزان il-12 بیشتری در کشت سلول های طحالی خود در مقایسه با موش های گروه کنترل بوده، میزان tgf-β نیز که به عنوان یکی از سایتوکاین های سرکوبگر ایمنی مطرح می باشد، در موش های گیرنده پروبیوتیک کمتر بود. همچنین میزان پاسخ ازدیاد حساسیت تاخیری 48 ساعته در گروه گیرنده ی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس در تحریک مجدد با آنتی ژن اختصاصی تومور بیشتر بود که از نشانه های تحریک سلول های th1 می باشد. علاوه بر این، سرعت رشد تومور نیز در موش های گروه لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس کمتر از گروه کنترل بود.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می توان گفت که مصرف روزانه ی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس می تواند باعث تقویت پاسخ ایمنی سلولی شده، احتمالا به عنوان یک عامل حمایت کننده در درمان سرطان می تواند مطرح شود، اما هنوز نیاز به انجام مطالعات بیشتر و بررسی های دیگری برای کشف این اثرات وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها