• رابطه ی سطح آلبومین و پروتئین سرم با انفارکتوس میوکارد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 484
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: هر ساله حدود 1.5 میلیون آمریکایی به انفارکتوس حاد میوکارد مبتلا می شوند و تقریبا تمام علت های انفارکتوس میوکارد مربوط به آترواسکلروز عروق کرونر می باشد. مطالعات قبلی نشان داده اند با افزایش غلظت آلبومین در گروه مردان و زنان، مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر کاهش می یابد. بنابراین تحقیق حاضر به منظور تعیین رابطه ی غلظت آلبومین و پروتئین سرم با انفارکتوس حاد میوکارد در بیماران بستری در بیمارستان مدرس تهران طی سال 1376 تا 1377 انجام شد.

    روش بررسی: مطالعه با طراحی مورد- شاهدی انجام گرفت. 100 بیمار در دو گروه شاهد (50 نفر) و مورد (50 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. افراد گروه شاهد سابقه ی سکته ی قلبی نداشته و احتمال پایینی برای درگیری عروق کرونر داشتند (تست ورزش طبیعی) و افراد گروه مورد، بیماران مبتلا به سکته قلبی (بر اساس علایم بالینی، نوار قلبی و (ckmb بودند. نمونه های پژوهش همگی بالای 40 سال بودند. اندازه گیری آلبومین به روش رنگ سنجی انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری کای دو و مانتل هنسل (mantel-hansel) استفاده شد.

    یافته ها: یک رابطه ی واضح و معکوس بین سطح آلبومین سرم و خطر بیماری عروق کرونر وجود دارد. میزان پروتئین کمتر از 7.5 گرم در میلی لیتر در گروه مبتلایان به انفارکتوس قلبی بیش از 10.3 برابر گروه شاهد بود (p=0.0001). نتایج نشان داد که در مبتلایان به انفارکتوس قلبی آلبومین کمتر از 4.9 گرم در دسی لیتر، بیش از 6 برابر گروه شاهد بود (p=0.0001). این رابطه حتی با در نظر گرفتن سایر عوامل خطر نظیر سیگار نیز وجود دارد (p=0.01).

    نتیجه گیری: سطوح پایین تر آلبومین می تواند نشانه ای از آسیب دائمی به عروق و پیشرفت آترواسکلروز و ترمبوز باشد. البته ارتباط بین آلبومین و بیماری عروق کرونر نیاز به بررسی بیشتری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها