• تشخیص موتاسیون در کدون 315 ژن katg، مارکر مقاوت به ایزونیازید در سوش های مایکوباکتریوم توبرکولوزیس جدا شده از بیماران اصفهان و تهران با روش pcr-rflp

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 608
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مقاومت دارویی سل، پیوسته در حال افزایش است و با توجه به محدود بودن داروهای موثر، وجود این مقاومت ها به عنوان تهدیدی در برنامه ی کنترل سل محسوب می شود. ایزونیازید به عنوان موثرترین دارو در از بین بردن باسیل های سل شناخته شده است که مقاومت به آن نیز براحتی ایجاد می شود. در این بین، موتاسیون های katg مخصوصاً جانشینی s315t عامل مقاومت به ایزونیازید در اکثر موارد سل است. تواتر این جانشینی در جمعیت های مختلف متفاوت است. مطالعه ی حاضر مشخصه های مولکولی مقاومت به ایزونیازید را در سویه های باسیل سل نشان می دهد که از آن می توان ابزاز سریع تشخیصی مقاومت استفاده نمود.

    روش بررسی: با استفاده از روش نسبی 1 درصد، حساسیت 126 سویه ی مایکوباکتریوم توبرکولوزیس جدا شده از بیماران شهرهای اصفهان و تهران نسبت به ایزونیازید تعیین شد. نوع موتاسیون در کدون 315 ژن katg در سویه های مقاوم به ایزونیازید با استفاده از روش pcr-rflp مشخص گردید. بدین منظور محصول 355 جفت بازی pcr به وسیله ی آنزیم mspi برش داده شد.

    یافته ها: از 216 مایکوباکتریوم توبرکولوزیس جدا شده، 32 سویه (25.4 درصد) مقاوم به ایزونیازید بود. میزان این مقاوت در نمونه های اصفهان 22.6 درصد (19 سویه) و در نمونه های تهران 31 درصد (13 سویه) بود. در کل، 72 درصد از انواع جدا شده ی مقاوم به ایزونیازید با استفاده از آنالیز لوکوس katg 315 قابل تشخیص بود.

    نتیجه گیری: pcr-rflp با mspi بیشتر سویه های مقاوم ایزونیازید (72 درصد) را که دارای موتاسیون در کدون 315 ژن katg بودند مشخص نمود. توجه به جنبه های مولکولی سویه های مقاوم به ایزونیازید منجر به ارایه ی ابزارهای ژنوتیپی مختلف برای تشخیص سریع مقاومت به ایزونیازید در انواع جدا شده ی کلینکی می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها