• مقایسه ی آزمون های کشت و pcr برای تشخیص عفونت های تنفسی مایکوپلاسما پنومونیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 531
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مایکوپلاسما پنومونیه عامل گرفتاری های تنفسی مانند گلودرد، فارنژیت، رینیت، تراکئوبرونشیت و هم چنین مسئول بیش از بیست درصد موارد پنومونی های کسب شده از جامعه است. روش های متداول تشخیص مایکوپلاسما پنومونیه دارای محدودیت هایی است. بنابراین نیاز به به کارگیری روش های دقیق دیگر کاملاً احساس می گردد. روش های مولکولی، از جمله واکنش زنجیره ای پلیمراز (pcr) دارای پتانسیل زیادی جهت تشخیص دقیق و سریع این عامل بیماری زا بوده و در نتیجه می توانند امکان شروع هر چه سریع تر درمان آنتی بیوتیکی بیماری را فراهم نمایند. در این مطالعه سعی شده است روش کشت و pcr مقایسه شده و یک روش سریع و عملی pcr برای شناسایی مایکوپلاسما پنومونیه طراحی و بررسی شود. روش بررسی: بر روی نمونه های کلینیکی 100 بیمار که با شکایات تنفسی به بیمارستان مراجعه کرده بودند، کشت و pcr انجام شد. یک روش pcr حساس با استفاده از پرایمرهای p4b, p4a و هدف ژنی p1 cytadhesin، طراحی و بر روی نمونه های سوآپ جمع آوری شده از بیماران به کار گرفته شد. محصول (345 bp) pcr به وسیله ی روش pcr-cloning در پلاسمید ptz57r کلون گردید و جهت تعیین توالی مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها: همه نمونه های کشت مثبت دارای نتیجه ی pcr مثبت هم بودند. در 33 نمونه ی دیگر که از نظر کشت منفی بودند آزمایش pcr مثبت بود. در نتیجه 43 نمونه از 100 نمونه (43 درصد) دارای نتیجه ی مستقیم مثبت pcr بودند. حد شناسایی سنجش مولکولی حاضر در حد 10 ارگانیسم مایکوپلاسما پنومونیه ارزیابی شد. در عین حال با 11 نمونه مایکوپلاسمای مورد استفاده و همین طور 17 گونه ی باکتریایی دیگر مورد استفاده در آزمون ویژگی هیچ محصولی تکثیر نگردید.

    نتیجه گیری: در این مطالعه دلالت بر این موضوع دارد که pcr یک روش حساس و قابل اعتماد برای تشخیص سریع مایکوپلاسما پنومونیه در نمونه های عفونت های تنفسی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها