• تاثیر پودر هسته ی خرما بر میزان تستوسترون و سلول های جنسی در موش های صحرایی نر بالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1060
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: هسته ی خرما دارای ترکیباتی است که از نظر شیمیایی از اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع، روی، کادمیم، کلسیم و پتاسیم تشکیل شده است. اسیدهای چرب اشباع شامل اسیدهای استئاریک و پالمیتیک و غیراشباع شامل اسیدهای لینولییک و اولئیک می باشند که می توانند باعث مهار عملکرد آنزیم 5-آلفا- ردوکتاز شوند. با توجه به این که از پودر هسته ی خرما در جهت درمان برخی بیماری ها مانند پیری زودرس، کم خونی و ضعف قوای جنسی استفاده شده است، تصمیم گرفته شد، تاثیر این پودر بر وضعیت باروری در موش صحرایی نر بررسی شود.

    روش بررسی: تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر پودر هسته ی خرما بر ترشح هورمون تستوسترون و فرآیند اسپرم سازی در موش صحرایی نر بالغ انجام شد. به این منظور از 45 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار در 5 گروه نه تایی استفاده شد. گروه کنترل فقط آب و غذای استاندارد دریافت کرد، گروه سالین حلال دارو (نرمال سالین) و گروه های تجربی 0.05، 0.1 و 0.2 میلی گرم بر کیلوگرم پودر هسته ی خرما دریافت کردند که به صورت خوراکی و به مدت 21 روز به حیوانات داده شد. نتایج حاصل بر اساس برنامه های آماری excell، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج سنجش های هورمونی حاکی است از مقادیر 0.2 و 0.1 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن از پودر هسته ی خرما، افزایش معنی داری در میزان تستوسترون به گروه کنترل و شاهد نشان داد (p<0.05). ولی در سطح هورمون های lh, fsh خون تغییر معنی داری دیده نشد. هم چنین مقادیر فوق باعث کاهش معنی دار هورمون دی هیدروتستوسترون در خون گروه تجربی دریافت کننده ی دوز حداکثر شدند (p<0.05). بررسی های بافت شناسی بیضه نشان داد که تراکم اسپرم در لوله های اسپرم ساز گروه های تجربی افزایش یافته بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: هسته ی خرما موجب افزایش تستوسترون و کاهش غلظت دی هیدروتستوسترون می شود که احتمالا با ترکیباتی چون اسیدهای پالمیتیک، استئاریک، لینولئیک و اولئیک که مهار کننده ی آنزیم 5-آلفا- ردوکتاز می باشند، مرتبط است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم