• بررسی عوامل مرتبط با اضطراب خانواده ی بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 602
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بستری شدن یکی از اعضای خانواده در بیمارستان، به خصوص در بخش مراقبت ویژه می تواند موجب ایجاد اضطراب در خانواده بیمار گردد. لذا مطالعه ای به منظور تعیین عوامل مرتبط با اضطراب خانواده ی بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه شهر رشت در سال 1385 انجام گردید.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 218 نفر از افراد خانواده ی 130 بیمار بستری در بخش های مراقبت ویژه ی بیمارستان آموزشی پورسینا و رازی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخت و دیگری پرسشنامه استاندارد بررسی اضطراب و افسردگی بیمارستانی (hads) بود. داده ها پس از جمع آوری با آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که 77.1 درصد از اعضای خانواده ی بیماران مضطرب بودند. از میان عوامل موثر در اضطراب خانواده ی بیماران، در آزمون رگرسیون لجستیک ضریب شانس اضطراب را در اعضای خانواده با توجه به تفاوت های فردی به ازای افزایش هر واحد کاهش سطح هوشیاری در بیمار 9.726 بار افزایش، در خانواده های با جنس مونث 6.171 بار افزایش، خانواده هایی که در تصمیم گیری برای پی گیری درمان بیمارشان نقش داشتند 6.433 بار و سن در افراد خانواده 0.939 بار افزایش نشان داد.

    نتیجه گیری: نتایج نقش چندین عامل مرتبط در ایجاد اضطراب در خانواده ی بیمار را نشان داد. لذا پیشنهاد می گردد، این عوامل در زمان پذیرش بیمار مورد بررسی قرار گرفته، مراقبت پرستاری جهت تسکین اضطراب در بیمار و اعضای خانواده به اجرا درآید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها