• بررسی تاثیر رفلکسولوژی بر شدت درد زایمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 459
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: در کنار روش های دارویی تسکین درد زایمان، رفلکسولوژی به عنوان یکی از روش های غیردارویی تسکین درد، یک روش قدیمی و غیرتهاجمی است که تحقیقات کافی در زمینه ی تاثیر آن بر درد زایمان وجود ندارد، این تحقیق به منظور تعیین تاثیر رفلکسولوژی بر شدت درد زایمان در زنان نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان شهید اکبرآبادی تهران در سال 1387 انجام گرفت.

    روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی سه گروهی بود که در آن 120 نفر زائو با حاملگی کم خطر، به طور تصادفی در سه گروه رفلکسولوژی، حمایت و مراقبت روتین قرار گرفتند. شدت درد به وسیله ی مقیاس درجه بندی عددی قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و همچنین در دیلاتاسیون های 6 تا 7 و 8 تا 10 سانتی متر تعیین گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. یافته ها: بین گروه های مورد مطالعه تفاوت آماری معنی داری به لحاظ متغیرهای مداخله گر وجود نداشت. در مقایسه ی بین سه گروه در گروه رفلکسولوژی شدت درد در هر سه مرحله ی دیلاتاسیونی اختلاف معنی داری را نشان داد (p<0.001). ولی در مقایسه ی بین گروه حمایت و مراقبت روتین تنها در مرحله ی دیلاتاسیونی 4 تا 5 سانتی متر تفاوت آماری معنی دار بود (p<0.001).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد رفلکسولوژی باعث کاهش شدت درد زایمان می شود. بنابراین می توان با آموزش تکنیک ساده و راحت که جهت انجام، نیاز به نیروی تخصصی ندارد، به یک هدف عمده ی مامایی که همانا کاهش شدت درد زایمان است، دست یافت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها