• بررسی ارتباط پلی مرفیسم های ژن tnf-α و بیماری سل ریوی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 581
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مایکوباکتریوم توبرکلوزیس عامل ایجاد کننده ی بیماری سل، سالیانه موجب مرگ و میر بیش از سه میلیون نفر در جهان می گردد. در حدود یک سوم جمعیت جهان با این باکتری آلوده هستند که 5 تا 10 درصد از این افراد به سل فعال مبتلا می باشند. حساسیت به این بیماری در میان افراد مختلف متفاوت بوده، این تفاوت ها می تواند ناشی از فاکتورهای میزبانی و به ویژه حساسیت ژنتیکی افراد مختلف به این بیماری باشد tnf-α در فرآیند دفاع میزبانی در برابر عفونت های مایکوباکتریال دارای نقشی محوری بوده، پلی مرفیسم های ژنتیکی tnf-α می توانند بر کارایی و قابلیت پاسخ های ایمنی در برابر عفونت تاثیرگذار باشند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی موتاسیون های ژن tnf-α و ارتباط آن با بیماری سل ریوی بود.

    روش بررسی: 60 بیمار مبتلا به سل ریوی و 60 فرد سالم به عنوان کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند و ژنوتیپ نواحی 238-، 224-، 308-، 857- و 863- با استفاده از تکنیک pcr-rflp مشخص گردید. نتایج بدست آمده توسط آزمون فیشر و کای زوج آنالیز گردید و از نظر انطباق با تست هاردی- وینبرگ مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج بدست آمده ارتباط معنی داری را در دو ناحیه 308- و 857- بین دو گروه بیمار و کنترل نشان داد (p<0.05).

    نتیجه گیری: وجود موتاسیون در دو ناحیه 308- و 857- احتمالا می تواند حساسیت افراد را در برابر عفونت مایکوباکتریوم افزایش دهد و تعیین ژنوتیپ این نواحی می تواند در شناسایی افراد با ریسک بالای ابتلا مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها