• نقش گیرنده های d1/d2 دوپامینی در فراموشی القا شده با 1- متیل- بتا- کربولین (هارمان) بر روی حافظه ی اجتنابی مهاری با استفاده از مدل step-down

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 682
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     

    زمینه و هدف: با توجه به اینکه انواع مختلف بتا- کربولین ها در رژیم غذایی به مقدار بسیار زیاد وجود دارد، در این مطالعه اثر سیستم دوپامینی بر روی فراموشی القا شده با هارمون که نوعی بتا- کربولین است، مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی: روش اجتنابی مهاری (غیرفعال) با مدل step-down برای بررسی حافظه در موش های کوچک آزمایشگاهی به کار گرفته شد.

    یافته ها: تزریق درون صفاقی هارمان (5 و 10 میلی گرم در کیلوگرم i.p) بلافاصله بعد از آموزش به صورت وابسته به دوز، تثبیت حافظه ی اجتنابی مهاری را در حیوان کاهش داد. به کار بردن آپومرفین (0.5 و 1 میلی گرم در کیلوگرم i.p) قبل از آزمون به تنهایی اثر بر روی فراخوانی حافظه ی اجتنابی مهاری نداشته، ولی منجر به بازگشت حافظه ی تخریب شده ناشی از تزریق بعد از آزمون هارمان گردید. به علاوه به کار بردن 0.05 ,0.025) sch233920 و 1 میلی گرم در کیلوگرم i.p) یا سولپیراید (12.5، 25 و 50 میلی گرم در کیلوگرم i.p) به تنهایی تاثیری بر روی یادآوری حافظه نداشت، در حالی که در حیواناتی که تثبیت حافظه در آن ها تحت تاثیر تزریق بعد از آموزش داروی هارمان تخریب شده بود تزریق 0.05) sch23390 و 0.1 میلی گرم در کیلوگرم i.p) و یا سولپیراید (25 و 50 میلی گرم در کیلوگرم i.p) فراموشی القا شده با هارمان را کاهش داد.

     

    نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که احتمالاً سیستم دوپامینرژیک در فراموشی القا شده توسط هارمان نقش دارد و ممکن است اثرات آن ها از طریق مختلف باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها