• بررسی غلظت های مختلف گلوکز بر سمیت سلولی و افزایش گونه های فعال اکسیژن و نقش حفاظتی زعفران در سلول pc12

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 593
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نوروپاتی از شایع ترین عوارض دیابت است که اعصاب حسی، اتونوم و حرکتی را درگیر می کند. هر چند مکانیسم های سلولی- ملکولی نوروپاتی دیابتی کاملا مشخص نگردیده اند، اما با این حال شواهدی از افزایش گونه های فعال اکسیژن (ros) در ارتباط با این پدیده، وجود دارد. عصاره ی زعفران و بعضی از اجزای آن دارای اثرات اکسیدان می باشند. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین اثرات محافظت کننده ی احتمالی عصاره ی هیدروالکلی زعفران، در مرگ سلولی ناشی از گلوکز در سلول عصبی pc12 به عنوان یک مدل آزمایشگاهی مناسب در مطالعات عصبی انجام گردید.

    روش بررسی: سمیت سلولی به روش mtt بررسی شد. اندازه گیری گونه های فعال اکسیژن درون سلولی با استفاده –‘7, ‘2 دی کلرو فلورسئین دی استات (dcf-da) در دستگاه فلوسیتومتری انجام گردید.

    یافته ها: گلوکز توانست میزان بقای سلولی را به طور معنی داری کاهش دهد. سمیت گلوکز بر سلول های pc12 در حضور عصاره ی زعفران و گلوتاتیون کاهش یافت. گلوکز همچنین توانست میزان گونه های فعال اکسیژن درون سلولی را در سول ها افزایش دهد که این افزایش در حضور زعفران و gsh کاهش یافت.

    نتیجه گیری: افزایش گونه های فعال اکسیژن یک مدیاتور احتمالی در سمیت ناشی از گلوکز در سلول های pc12 می باشد. همچنین زعفران با توجه به اثرات آنتی اکسیدان می تواند به عنوان یک ترکیب امید بخش در درمان نوروپاتی دیابتی در مطالعات حیوانی مدنظر قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها