• بهینه سازی فرآیند حذف پروپیلن در یک راکتور لجن فعال متعارف به کمک روش تحلیل آزمایشات تاگوچی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 656
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مواجهه با پروپیلن گلیکول می تواند منجر به خطرات بهداشتی فراوانی نظیر عارضه های خونی، پوستی و کلیوی شود. در این مطالعه، تصفیه ی فاضلاب مصنوعی حاوی پروپیلن گلیکول در یک راکتور لجن فعال متعارف با جریان پیوسته مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً شرایط رشد بهینه ی میکروارگانیسم های دخیل در تجزیه ی بیولوژیکی با کمک روش تاگوچی بررسی شد.

    روش بررسی: پس از سازگاری میکروارگانیسم های منتقله از یک تصفیه خانه ی فاضلاب شهری با غلظت های مختلف پروپیلن گلیکول در یک راکتور لجن فعال متعارف، شرایط رشد بهینه ی میکروارگانیزم ها و راهبری سیستم به لحاظ 4 پارامتر cod, ph ورودی، نوع منبع نیتروژن و درصد شوری در سه سطح به کمک روش تاگوچی تعیین شد.

    یافته ها: بازده حذف cod در راکتور لجن فعال در پنج غلظت 400، 700، 900، 1100 و 1300 میلی گرم در لیتر به ترتیب 98، 95، 95، 90 و 85 درصد بود. بهینه سازی فرآیند به وسیله روش تاگوچی نشان داد که عوامل بهینه ی رشد میکروارگانیزم ها و بهره برداری سیستم در تجزیه ی پروپیلن گلیکول شامل منبع نیتروژن اوره، ph معادل 8، شوری برابر 8 درصد و cod ووردی 1300 میلی گرم در لیتر به ترتیب 41، 25، 17.11 و 16.14 درصد بوده اند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه می توان اظهار کرد که با کمک روش های طراحی آزمایشگاه ها به سادگی می توان شرایط بهینه ی فرآیندهای بیولوژیکی را تعیین نمود و کارائی سیستم های تصفیه را افزایش داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها