• طراحی و ساخت صندلی ارگونومیک منطبق با ابعاد بدنی کارمندان ایرانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1658
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: انجام کار به صورت نشسته به ویژه اگر صندلی نامناسب طراحی شده باشد، عامل مهمی در ایجاد کمردرد می باشد. کمردرد یکی از متداول ترین اختلالات اسکلتی عضلانی می باشد و گزارش ها حاکی از آن است که در 50 تا 90 درصد بالغین با میزان بروز مجدد تا 90 درصد رخ می دهد. هدف از این مطالعه، طراحی و ساخت صندلی ارگونومیک منطبق با ابعاد بدنی جمعیت کارمند ایرانی بود.

    روش بررسی: در این مطالعه خصوصیات آنتروپومتریکی مرتبط با صندلی 303 زن و مرد کارمند اندازه گیری شد. سپس از استاندارد ansi-hfes 100/1988 برای طراحی صندلی استفاده گردید. نهایتاً، این صندلی توسط 60 کارمند مرد و زن مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: با استفاده از ابعاد آنتروپومتری و معیارهای ارگونومیک طراحی صندلی و با در نظر گرفتن محدودیت های فنی، صندلی ارگونومیک ساخته شد. پس از ساخت صندلی، این صندلی ارگونومیک با صندلی های قدیمی مورد مقایسه قرار گرفت. ارزیابی این صندلی نشان داد که تفاوت معنی داری بین صندلی جدید و صندلی قبلی کارمندان وجود دارد.

    نتیجه گیری: طراحی و ساخت صندلی ارگونومی متناسب با ابعاد بدنی کارمندان ایرانی در این مطالعه با موفقیت انجام یافت که می تواند در جهت تامین سلامت و راحتی نیروی انسان شاغل در مشاغل اداری کشور مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها