• بررسی عوارض عصبی- روانی پرکلرواتیلن در شاغلین خشک شویی ها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 458
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: یکی از کاربردهای شایع حلال ها، استفاده از پرکلرواتیلن در خشکشویی ها می باشد. مواجهه با این ماده ی شیمیایی اثرات منفی بسیاری داشته و اندام های مختلف بدن از جمله کبد، کلیه، اعصاب و قلب را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. در این مطالعه ما اثرات نورولوژیک مواجهه ی مزمن با پروکلرواتیلن در کارکنان خشکشویی ها را مورد بررسی قرار دادیم.

    روش بررسی: در یک مطالعه ی همگروهی تاریخی، 40 نفر گروه مواجهه یافته با پروکلرواتیلن با 40 نفر غیرمواجهه مقایسه شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه و فهرست بازبینی استفاده شد. جمع آوری اطلاعات توسط محققین انجام گرفت. فراوانی مشکلات گزارش شده در دو گروه محاسبه و با یکدیگر مقایسه شد.

    یافته ها: فراوانی افسردگی در گروه مواجهه و گروه غیرمواجهه به ترتیب 42.5 درصد و 22.5 درصد بود و این اختلاف پس از حذف اثر سن و سطح تحصیلات از نظر آماری معنی دار بود (p=0.056). فراوانی فراموشکاری در گروه مواجهه از گروه غیرمواجهه بیشتر بود، ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (p>0.05). برخلاف انتظار، فراوانی شکایت از بازبینی مکرر در گروه غیرمواجهه بیشتر بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه ی ما در مورد افسردگی با نتایج مطالعات دیگر همخوانی داشت، ولی در سایر موارد رابطه ی معنی داری بین مواجهه ی مزمن با پروکلرواتیلن در خشکشویی و علایم عصبی، روانی سنجیده شده توسط این مطالعه یافت نشد و در مورد شکایت از بازبینی مکرر یافته ای غیرقابل انتظار داشتیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها