• مقایسه ی سطح سرمی فنوباربیتال و فنی توئین بین کودکان مبتلا به صرع پایدار و صرع پایدار مقاوم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1131
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: به علت تغییرات زیاد کینتیک داروهای ضدتشنج در کودکان، قضاوت در مورد کارآیی فنوباربیتال و فنی توئین وریدی در درمان صرع پایدار مقاوم، نیازمند تعیین سطح خونی داروهای مزبور می باشد. علت انجام این مطالعه، تعیین و مقایسه ی سطوح سرمی فنوباربیتال و فنی توئین به عنوان دو داروی مهم و شایع به کار رفته در خط اول درمان کودکان مبتلا به صرع پایدار و صرع پایدار مقاوم می باشد.

    روش بررسی: سطح سرمی فنی توئین و فنوباربیتال در 20 کودک (1 ماهه تا 12 ساله) مبتلا به صرع پایدار مقاوم (کاندید برای دریافت میدازولام) با 20 کودک مبتلا به صرع پایدار مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان کودکان دانشکده ی پزشکی تبریز که از نظر سن، جنس، ایتولوژی، شکل تشنج و مصرف داروهای تشنجی قبلی با یکدیگر جور شده بودند، مقایسه گردید.

    یافته ها: در بیماران مبتلا به صرع پایدار و صرع پایدار مقاوم میانگین سطح سرمی فنوباربیتال به ترتیب 37.22±2078, 28.03±12.7 میکروگرم به ازای هر میلی لیتر و سطح سرمی فنی توئین به ترتیب 31.42±14.81, 3.38±16.80 میکروگرم به ازای هر میلی لیتر اندازه گیری شد. اختلاف معنی داری بین میانگین سطح سرمی فنوباربیتال (p=0.1) و فنی توئین (p=0.8) در دو گروه فوق وجود نداشت. ارتباط معنی داری بین سطح خونی فنوباربیتال با افزایش سن در گروه صرع پایدار (p=0.1) و گروه صرع پایدار مقاوم (p=0.8) مشاهده نگردید. برخلاف آن آزمایش سطح خونی فنی توئین با افزایش سن در گروه صرع پایدار (p=0.004) و گروه صرع پایدار مقاوم (p=0.01) همراه بود. سطح خونی داروها در هر دو گروه در محدوده ی درمانی بود. نتیجه گیری: تغییرات بالای فارماکوکینتیک داروهای ضدتشنج در کودکان تفاوتی در سطح خونی داروهای فنی توئین و فنوباربیتال وریدی در دو گروه صرع پایدار و صرع پایدار مقاوم ایجاد نمی کند و مقاوم شدن صرع پایدار شاید به دلیل ماهیت بیماری یا سایر علل ناشناخته است که جهت شناخت آن ها مطالعات دیگری پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها