• اپیدمیولوژی اضافه وزن و چاقی در استان زنجان 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 520
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: شیوع چاقی به عنوان یکی از بزرگ ترین معضلات بهداشتی دنیای امروز در بیشتر مناطق جهان از چند دهه ی پیش تاکنون سه برابر شده است که این افزایش در کشورهای در حال توسعه سریع تر از کشورهای توسعه یافته می باشد. با توجه به نقش کلیدی گردآوری اطلاعات در زمینه ی عوامل موثر در بورز چاقی در مناطق مختلف جغرافیایی به منظور پیشگیری و کنترل چاقی، این مطالعه با هدف تعیین شیوع اضافه وزن و چاقی در ارتباط با عوامل مختلف در جمعیت استان زنجان در سال 1383 انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه ی مقطعی با استفاده از روش گام به گام نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت بر روی 2500 نفر از ساکنین 15 تا 64 ساله که به صورت تصادفی سیستماتیک و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از طریق کدگذاری پستی انتخاب شده بودند، انجام شد. اطلاعات مربوط به خصوصیات فردی افراد شرکت کننده از طریق پرسش نامه جمع آوری و اندازه گیری قد و وزن طبق دستورالعمل های معین و با روش یکسان انجام شد. نمایه ی توده ی بدنی 25(bmi)  تا 29.9 کیلوگرم بر مترمربع به عنوان اضافه وزن و 30 bmi کیلوگرم بر مترمربع و بیشتر به عنوان چاقی تلقی شد. تعاریف اضافه وزن و چاقی بر اساس تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت بوده است. داده ها با استفاده از آزمون کای دو و مدل رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: شیوع اضافه وزن و چاقی در جمعیت مورد مطالعه به ترتیب 30.7 و 15 درصد و نسبت چاقی در زنان 21.3 درصد و در مردان 8.9 درصد بود. شیوع چاقی با افزایش سن، افزایش یافته و در گروه سنی 45 تا 54 سال به حداکثر می رسید. شیوع اضافه وزن و چاقی هر دو در ساکنین مناطق شهری بیشتر از روستاها و در افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد بود. هم چنین شیوع چاقی با افزایش سطح تحصیلات کاهش یافته بود.

    نتیجه گیری: شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در این جمعیت، ضرورت انجام مداخلات مناسب به ویژه در گروه های پرخطر در جهت کنترل این اپیدمی را مطرح می سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها