• اندازه گیری شدت روشنایی کتابخانه های دارای اشکال هندسی نامنظم در شهر زنجان با استفاده از روش gis

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 842
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: برای اندازه گیری روشنایی از روش الگوهای پیشنهادی iesna (انجمن مهندسان روشنایی آمریکای شمالی) استفاده می شود، لیکن این روش در مکان هایی با اشکال هندسی منظم که به شکل مربع یا مستطیل است، کاربرد دارد. به نظر می رسد بتوان با کاربرد سیستم اطلاعات مکانی (gis) که برای ذخیره، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده هایی با وابستگی مکانی و توصیفی استفاده می شود و با پردازش بر روی داده ها توسط رایانه حالات مختلف را بررسی و پیش بینی های جدیدی ار ارائه نمود، و برای اندازه گیری روشنایی در مکان هایی با اشکال هندسی نامنظم از آن بهره جست.

    روش بررسی: در این تحقیق، با قرار دادن حس گر نورسنج مدل testo 545، در ارتفاع 30 اینچ (76 سانتی متر) از کف زمین در سالن مطالعه ی کتابخانه های شهر زنجان با اشکال هندسی نامنظم، شدت روشنایی کلی، طبیعی و مصنوعی در مرکز هر ایستگاه بر حسب واحد لوکس اندازه گیری شد. با وارد کردن اطلاعات مربوط به شدت روشنایی هر نقطه در نرم افزار arcview، میزان شدت روشنایی و درصد پوشش سطح و منحنی ایزولوکس برای هر یک از ایستگاه های اندازه گیری به دست آمد.

    یافته ها: بررسی یافته های پژوهش نشان داد که میزان شدت روشنایی کتابخانه های مورد مطالعه در این طرح دارای وضعیت مطلوبی نیست به طوری که شدت روشناسی کلی، طبیعی و مصنوعی به ترتیب در 51 درصد، 80 درصد و 99 درصد از کل سطح کتابخانه های مورد مطالعه، کمتر از 300 لوکس (استاندارد (iesna بوده است. بنابراین ضروری است با اصلاح نواقص سیستم روشنایی مصنوعی و یا طراحی مجدد آن، میزان شدت روشنایی مصنوعی و به تبع آن شدت روشنایی کلی، به میزان حداقل 300 لوکس (استاندارد (iesna در این کتابخانه ها تامین گردد.

    نتیجه گیری: با بهره گیری از فن آوری رایانه ای gis می توان توزیع شدت روشنایی را در سطح قرائت افراد در کتابخانه های بدون شکل منظم هندسی یا کمک نرم افزارهای مربوطه از جمله aecview از طریق درون یابی (interpolation) به صورت خطوط هم شدت روشنایی (ایزولوکس) نشان داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها