• مقایسه ی یافته های بالینی و آزمایشگاهی در گاستروانتریت های حاد ناشی از روتاویروس و علل دیگر در کودکان بستری شده ی 2 ماهه تا 5 ساله ی زنجان در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 716
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: روتاویروس مهم ترین علت اسهال شدید همراه با کاهش آب بدن و یکی از 10 پاتوژن مهم عامل بستری در جهان است. از این روی بررسی اپیدمیولوژیک اشهال روتاویروس یکی از موضوعات تحقیقاتی ارزشمند در اکثر کشورها به شمار می رود. در کشورهای پیشرفته شناسایی ویروس در نمونه ی مدفوع بیماران بستری شده ی اسهالی جزء بررسی های روتین غربالگری است تا از درمان آنتی بیوتیکی  بیهوده جلوگیری شود.

    روش بررسی: در این مطالعه ی توصیفی 400 نمونه ی مدفوع کودکان 2 ماهه تا 5 ساله بستری شده به علت گاستروانتریت در بخش های اطفال مرکز آموزشی و درمانی حضرت ولی عصر (عج) زنجان جهت شناسایی روتاویروس به روش الیزا (elisa) آزمایش شدند. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها: 31.5 درصد از کودکان مبتلا به اسهال، آلوده به روتاویروس بودند. بیشترین میزان شیوع بین 6 تا 24 ماهگی بوده است. تب و استفراغ شایع ترین علامت بیماران بود. تشنج در کودکان مبتلا به اسهال روتاویروس نسبت به کودکان مبتلا به اسهال غیرروتاویروس از شیوع کمتر برخوردار بود (p=0.0001). اسهال ناشی از روتاویروس در فصل پاییز و اسهال غیرروتاویروس در فصل تابستان شایع تر بود، که از جهت آماری این تفاوت معنی دار است (p=0.005). بین دو گروه از نظر تب، میزان بروز دهیدراتاسیون، نوع دهیدراتاسیون، وجود بلغم و خون در مدفوع تفاوت آماری معنی دار مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: پیشنهاد می گردد که در بررسی علت اسهال به خصوص در سن 6 تا 24 ماهگی به روتاویروس توجه بیشتری شده و نمونه های مدفوع از جهت روتاویروس نیز مورد بررسی قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها