• اثربخشی برنامه های آموزش مهارت های زندگی به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر در دانش آموزان دوره ی راهنمایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 726
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: رویکرد مهارت های زندگی به دلیل پشتوانه ی نظری و پژوهشی مستحکم خود، از اهمیت فراوانی در پیشگیری از مصرف مواد مخدر برخوردار است. مجموعه ی "آموزش مهارت های زندگی" که توسط دکتر بوتوین تهیه شده، بر مبنای همین رویکرد است. با توجه به خلا موجود در زمینه ی وجود یک برنامه ی پیشگیرانه ی موثر در مدارس، در این پژوهش، اثربخشی برنامه ی "آموزش مهارت های زندگی" مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی: 1862 نفر از دانش آموز دختر و پسر شهر و شهرستان های تهران که در کلاس اول راهنمایی مشغول به تحصیل بودند، در دو گروه آزمایشی و کنترل انتخاب شدند. دانش آموزان گروه آزمایش در کلاس های آموزش مهارت های زندگی شرکت کردند و لی دانش آموزان گروه کنترل این کلاس ها را نگذراندند. دو گروه از طریق اجرای پرسش نامه ی تندرستی و رفتار سالم دکتر بوتوین بر اساس آزمون آماری تی گروه های مستقل و وابسته با یکدیگر مقایسه شدند.

    یافته ها: میانگین نمرات دانش آموزان به لحاظ افزایش اطلاعات درباره ی مواد، تغییر نگرش نسبت به مواد و کسب مهارت های موردنظر در مرحله ی پس آزمون، تفاوت معنی داری با همین نمرات در مرحله ی پیش آزمون داشت.

    نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی سبب افزایش سطح مهارت های دانش آموزان گروه آزمایش شد. از این رو به نظر می رسد این برنامه می تواند به منزله ی یک عامل حفاظت کننده، سبب کاهش مصرف مواد مخدر در سال های بعد شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها