• تجزیه ی ترکیبات آروماتیک موجود در نفت خام توسط میکروارگانیسم های جدا شده از محیط

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 732
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: آلودگی های نفتی یکی از معضلات مهم در سرتاسر دنیا می باشد که محققین زیادی به بررسی روش های مختلف حذف آن پرداخته اند. در این میان روش های بیولوژیکی توسط محققین بیش از سایر روش ها مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. هدف از مطالعه ی حاضر یافتن میکروارگانیسمی از محیط های آلوده به ترکیبات نفتی بود که قادر به تچزیه ی بخش آروماتیک نفت خام باشد.

    روش بررسی: برای یافتن این گونه میکروارگانیسم ها از نقاطی که برای مدت ها به ترکیبات نفتی آلوده بودند، نمونه برداری شد. در ادامه، میکروارگانیسم های موجود در نمونه های برداشت شده که قادر به ادامه ی حیات در مجاورت نفت خام به عنوان تنها منبع کربن بودند، جداسازی و در نهایت خالص سازی شدند.

    یافته ها: در این مطالعه 14 میکروارگانیسم ها از نمونه ها جداسازی و خالص سازی گردید که همگی باکتری بودند. میکروارگانیسم های خالص سازی شده برای تعیین میزان کارایی شان در تجزیه ی ترکیبات آروماتیک به کمک روش اسپکتروفتومتری و در نهایت جهت تعیین صحت آزمایش ها به کمک کروماتوگرافی گازی مورد آزمایش قرار گرفتند. در این میان باکتری هایی که در این مطالعه a-14, a-3 نام گذاری شدند، به ترتیب با 89 و 86 درصد کاهش ترکیبات آروماتیک بیشترین کارایی را در تجزیه ی ترکیبات آروماتیک موجود در نفت خام دارا بودند. در نهایت با بررسی های میکروبیولوژی باکتری a-14 به عنوان سودوموناس آیروژنوزا شناسایی گردید.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که امکان تجزیه بیولوژیکی ترکیبات آروماتیک موجود در نفت خام که از سمی ترین ترکیبات آن محسوب می گردد وجود دارد. همچنین مشخص گردید که در طبیعت امکان یافت میکروارگانیسم هایی که توانایی تجزیه ی ترکیبات نفتی را بدون طی مرحله سازگارسازی داشته باشد، وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها