• ارتباط بین تهوع و استفراغ شدید حاملگی با سرولوژی مثبت هلیکوباکتر پیلوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 672
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هایپرامزیس گراویداروم فرم بسیار شدید تهوع و استفراغ دوران حاملگی است که در 0.5 تا 2 درصد حاملگی ها رخ می دهد. اتیولوژی آن شناخته است و اکثرا عوامل هورمونی و سایکولوژیک را در ایجاد آن دخیل می دانند. در مطالعات اخیر عفونت معده با هلیکوباکتر پیلوری (h.pylori) به عنوان عامل احتمالی آن مطرح شده است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط عفونت هلیکوباکتر پیلوری با هیپرامزیس گراویداروم است.

    روش بررسی: در این تحقیق از اردیبهشت تا مرداد 1386، 40 زن حامله که با تشخیص هیپرامزیس گراویداروم بستری شده بودند به عنوان گروه مورد و 40 زن حامله بدون علامت به عنوان گروه شاهد، وارد مطالعه شدند. تیتر آنتی بادی اختصاصی هلیکوباکتر پیلوری (igg) سرم افراد دو گروه به روش الیزا اندازه گیری شده و در نهایت اطلاعات به وسیله ی نرم افزار آماری spss با استفاده از آزمون های آماری t-test, chi-square ارزیابی شد.

    یافته ها: از مجموع 40 زن حامله مبتلا به هیپرامزیس گراویداروم تعداد 25 نفر (62.5 درصد) و از بین 40 زن حامله بدون علامت تعداد 19 نفر (47.5 درصد) سرولوژی مثبت هلیکوباکتر پیلوری داشتند و از نظر مقایسه ی آماری اختلاف معنی داری بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری و هیپرامزیس گراویداروم وجود نداشت (p=0.178). در گروه مورد ارتباط معنی دار آماری بین سرولوژی مثبت هلیکوباکتر پیلوری با تعداد دفعات حاملگی، شاخص توده ی بدنی و روزهای بستری یافت نشد.

     نتیجه گیری: با توجه به عوامل متعدد دخیل در بروز هیپرامزیس گراویداروم و همچنین با توجه به بالا بودن شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری در کشور ما، نیاز به مطالعاتی با تعداد نمونه بیشتر و استفاده از روش های تشخیص عفونت فعال هلیکوباکتر پیلوری در آینده وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها