• اثربخشی ارتز پا بر شدت درد زانو و عملکرد ورزشکاران خانم مبتلا به سندرم درد پاتلو فمورال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 547
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سندرم درد پاتلوفمورال شایع ترین سندرم استفاده ی بیش از حد در بین ورزشکاران می باشد و تقریباً 40 درصد موارد دردهای قدام زانو در مراجعه کنندگان به کلینک های پزشکی ورزشی را شامل می شود. این بیماری در دختران ورزشکار شایع تر است، مخصوصا در گروه سنی نوجوان و جوان بیشتر دیده می شود. علایم بیماری شامل درد پشت یا اطراف کشکک می باشد که با بالا و پایین رفتن از پله ها و چمباتمه زدن و نشستن برای مدت طولانی تشدید می شود. فاکتورهای مختلفی از جمله افزایش زاویه ی پروناسیون پا، در همراهی با این بیماری دیده می شود و می تواند از علل ایجاد بیماری باشد. هدف مطالعه ی ما ارزیابی تاثیر اصلاح پروناسیون پا با کمک کفی در میزان درد زانو و افزایش کیفیت کارکرد ورزشکاران بود. روش بررسی: 418 ورزشکار خانم در پنج رشته ی ورزشی فوتبال، والیبال، دومیدانی، کوهنوردی و شمشیربازی از باشگاه های مختلف سطح شهر تهران به طور اتفاقی انتخاب شدند و علایم کلینیکی سندرم پاتلوفمورال در آن ها ارزیابی شد. افراد مبتلا به سندرم پاتلو فمورال مشخص شدند و سپس زاویه ی پروناسیون پا در آن ها اندازه گیری شد. در افرادی که این زاویه از 9 درجه بیشتر و زاویه ی قوس طولی پا از 141 درجه کمتر بود، ارتز داده شد. شدت درد با استفاده از vas اندازه گیری و کارکرد ورزشی افراد از نظر 5 زیر گروه (علایم بیماری، درد، میزان فعالیت های روزمره، فعالیت های ورزشی و کیفیت زندگی) با استفاده از پرسشنامه ی koos ارزیابی شد. از افراد خواسته شد که ارتز را روزانه حداقل 8 ساعت استفاده نمایند. دو هفته پس از مصرف ارتز، مجددا vas, koos ارزیابی شد. نتایج با مقادیر قبل از ارتز مقایسه گردید.

    یافته ها: مقادیر به دست آمده از درد و کارکرد قبل و بعد از مداخله با استفاده از آزمون t بررسی شد. دو هفته پس از استفاده از ارتز درد زانوی ورزشکاران از کاهش واضحی داشت (p<0.0001).  پس از شش هفته نیز کاهش درد چشمگیر بود (p<0.0001). از نظر کارکرد نیز بهبودی واضحی در هر یک از زیر گروه های پرسشنامه koos حاصل شد. بهبودی علایم پس از 6 هفته گزارش شد (p<0.0001)، کاهش درد پس از 2 و 6 هفته به ترتیب با p<0.0001, p<0.0001، افرایش فعالیت های روزمره زندگی پس از 2 هفته (p<0.004) و 6 هفته (p<0.0001) معنی دار بود، بهبود فعالیت های ورزشی پس از 2 هفته (p<0.012) و پس از 6 هفته (p<0.0001) واضح بود و کیفیت زندگی افراد پس از 6 هفته بهبودی واضحی داشت (p<0.0001).

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه ی ما بهبودی واضحی را با استفاده از ارتز در کاهش میزان درد زانو و افزایش کارکرد ورزشکاران مبتلا به سندرم پاتلوفمورال دارای افزایش پروناسیون پا نشان داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها