• شیوع گواتر و میزان ید ادرار در دانش آموزان 7 تا 10 ساله ی استان زنجان در سال 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 565
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: کمبود ید و اختلالات ناشی از آن به عنوان یک مشکل عمده ی بهداشتی- تغذیه ای در ایران از سال ها قبل شناخته شده است. استان زنجان یک از مناطقی است که در مطالعات قبل از یدرسانی دارای شیوع بالای گواتر آندمیک بوده است. در ایران برنامه ی کنترل و پیشگیری از بروز این اختلالات از جمله تولید و توزیع نمک یددادر از سال 1368 به مرحله ی اجرا درآمده است. به منظور پایش برنامه ی کشوری مبارزه با کمبود ید در سال 1380 این بررسی در دانش آموزان 7 تا 10 اسله ی استان زنجان انجام شد.

    روش بررسی: طی یک بررسی توصیفی- مقطعی از طریق نمونه گیری تصادفی تعداد 1200 دانش

    آموز (به تعداد مساوی دختر و پسر) انتخاب شدند. شیوع گواتر از طریق معاینه ی بالینی انجام و طبق تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت درجه بندی شد. نمونه ی ادرار از یک دهم نمونه ها اخذ گردید و اندازه گیری ید ادرار به روش هضم انجام شد.

    یافته ها: درصد کلی گواتر در دانش آموزان استان زنجان 19.7 درصد و در دختران و پسران به ترتیب 22.5 درصد و 16.8 درصد بود. میانه ی ید ادرار در جمعیت مورد مطالعه 18.1 میکروگرم در دسی لیتر بود. در 85.1 درصد موراد ید ادرار بیشتر از 10 میکروگرم در دسی لیتر بوده و سطح ید ادرار کمتر از 5 میکروگرم در دسی لیتر در 1.6 درصد موارد وجود داشت. هیچ موردی ید ادرار کمتر از 2 میکروگرم در دسی لیتر نداشت. تفاوتی در شیوع گواتر و میزان ید ادرار بین دو جنس و نیز بین دانش آموزان شهر و روستا مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: یافته های این بررسی نشان می دهد که در مقایسه با بررسی کشوری سال 1375 درصد گواتر در دانش آموزان کاهش معنی داری داشته و ید ادرار دانش آموزان استان زنجان هم چنان در حد مطلوب سازمان جهانی بهداشت می باشد. از این رو استان زنجان در زمزه ی مناطق "عاری از کمبود ید" محسوب می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم