• اثر تیمار در تاریکی بر آستانه ی تشنج کلونیک و فعالیت صرعی ناشی از پنتیلن تترازول در موش سفید آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 466
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: صرع در واقع یک اختلال عصبی رفتاری پیچیده ی ناشی از قابلیت تحریک پذیری غیرطبیعی سلول های عصبی در نواحی مختلف مغز می باشد. با توجه به نقش ورودی های حسی برای تکامل ارتباطات عصبی در قشر بینایی، در این مطالعه نقش تیمار در تاریکی در بروز تشنج کلونیک جنرالیزه که ناشی از تغییر تحریک پذیری مغز می باشد، مورد مطالعه قرار گرفت.

    روش بررسی: جهت تعیین آستانه ی تشنج، پنتیلن تترازول 0.5 درصد به حیوانات گروه کنترل و حیواناتی که از زمان تولد به مدت 30 تا 40 روز در تاریکی کامل قرار داشتند، به صورت داخل وریدی تزریق گردید. همچنین جهت بررسی میزان بروز تشنج کلونیک ناشی از تزریق، این دارو با دوز 80 میلی گرم در کیلوگرم به صورت زیر پوستی به حیوانات هر دو گروه تزریق گردید و وقوع تشنج کلونیک جنرالیزه و زمان تاخیر آن مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج ما نشان داد که بین آستانه ی تشنج کلونیک گروه کنترل و گروه تیمار در تاریکی (dr)، اختلاف معنی داری وجود ندارد. اما میزان وقوع تشنج کلونیک در گروه dr کمتر و زمان تاخیر تشنج در این گروه به طور معنی داری بالاتر می باشد. در مورد تشنج تونیک- کلونیک اختلافی بین دو گروه دیده نشد.

    نتیجه گیری: علی رغم وجود شواهدی مبنی بر افزایش استعداد صرع زایی در قشر بینایی توسط محرومین از نور، در حیوانات تیمار شده در تاریکی، نوعی حفاظت در مقابل تشنج مشاهده می شود. احتمال دارد در این رابطه عواملی نظیر ملاتونین نقش داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها