• بررسی میزان فشارخون در کودکان دبستانی 11-7 ساله شهر تهران در سال 1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 594
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: پرفشاری خون بالا در کودکان و بالغین به عنوان یک عامل خطر مهم در ایجاد بیماری های قلبی عروقی و کلیوی محسوب می شود. با توجه به عدم وجود نورموگرام طبیعی فشارخون در کودکان شهر تهران و به منظور تعیین وضعیت فشارخون در کودکان 11-7 ساله و هم چنین تعیین همبستگی سن، جنس، قد و وزن با فشارخون، این تحقیق در پاییز سال 1381 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این تحقیق به روش توصیفی مقطعی بر روی 1061 کودک دختر و پسر در پنج منطقه ی تهران (جنوب، شمال، غرب، شرق و مرکز) انجام شد. قد و وزن اندازه گیری و سپس فشارخون سیستولیک و دیاستولیک به روش استاندارد تعیین شد. سپس جدول صدک های 50، 75، 90 و 95 فشارخون تنظیم شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کای دو و تی و برای آزمون های همبستگی از آموزن چوپروف استفاده شد.

    یافته ها: طبق نتایج به دست آمده خون سیستولیک و دیاستولیک با افزایش قد و وزن افزایش می یابند. هم چنین، در صدک 90 و 95 فشارخون سیستولیک در سن 7 و 8 سالگی در دختران و پسران برابر بوده و در سن 9، 10 و 11 سالگی در دخترها بیشتر از پسرها می باشد. در صدک 90 و 95 فشارخون دیاستولیک در سن 7، 8 و 9 سالگی در دختران و پسران برابر و در سن 10 و 11 سالگی دختران فشارخون دیاستولیک بالاتری نسبت به پسران دارند. هم چنین در مقایسه با صدک فشارخون نرمال در کودکان آمریکایی دختران و پسران تهرانی، فشارخون سیتولیک و دیاستولیک پایین تری دارند.

    نتیجه گیری و توصیه ها: نتایج نشان داد که بین نورموگرام فشارخون کودکان تهرانی نسبت به کودکان آمریکایی تفاوت وجود دارد، از این رو توصیه می شود در هر جامعه ای از نورموگرام استاندارد فشارخون خاص آن جمعیت استفاده شود. ادامه بررسی ها با تعداد نمونه بیشتر می بایست مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها