• ساخت آنالوگ های جدید 4- فلوروآمودیاکین و بررسی اثرات ضد مالاریایی دارو علیه سویه های حساس و مقاوم به کلرولین پلاسمودیوم فالسیپاروم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 550
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مقاومت پلاسمودیوم فالسیپاروم به کلروکین به یکی از مشکلات عمده ی بهداشتی در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. آمودیاکین یکی از ترکیبات 4- آمینوکینولین است که علیه بسیاری از سویه های مقاوم به کلروکین موثر است، اما استفاده ی کلینیکی از آن به شدت محدود شده است، زیرا این دارو اثرات هپاتوتوکسیکی و آگرانولوسیتوزی در مصرف کنندگان ایجاد می کند. هدف مطالعه ی حاضر طراحی و ساخت آنالوگ های جدیدی از آمودیاکین است تا درمان سویه های مقاوم کلروکین موثر بوده، جایگزین مناسبی برای کلروکین نیز باشد.

    روش بررسی: در مطالعه ی حاضر آنالوگ های ایزومریک آمودیاکین در یک روش چهار مرحله ی تولید شده، علیه سویه های مختلف پلاسمودیوم فالسیپاروم مقاوم و حساس به کلروکین از جمله پلاسمودیوم فالسیپاروم tm6 (مقاوم به کلروکین) و 3d7 (حساس به کلروکین) به صورت in vitro آزمایش گردیدند.

    یافته ها: چندین آنالوگ 4- فلورو آمودیاکین فعالیت ضد مالاریایی مناسبی به صورت in vitro علیه ایزوله ی 3d7 پلاسمودیوم فالسیپاروم حساس به کلروکلین نشان دادند ولی هیچکدام از این آنالوگ ها قوی تر از خود آمودیاکین نبودند. بهترین فعالیت ضد مالاریایی با استفاده از آنالوگ (6f) morpholino حاصل شد.

    نتیجه گیری: از بین 10 آنالوگ مختلف فلوروآمودیاکین ساخته شده، ترکیب 6h به عنوان ترکیبی قوی تر از دیگر کاندیدها شناخته شد. اگر چه این ترکیب با کلروکلین و آمودیاکین در اثر بخشی علیه انگل پلاسمودیوم فالسیپاروم نیز برابر می کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها