• بررسی تاثیر سفازولین وریدی بر عوارض عفونی پس از سزارین کم خطر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 627
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سزارین یکی از شایع ترین اعمال جراحی در مامایی امروز می باشد. عوارض عفونی نظیر تب، عفونت زخم، اندومتریت و عفونت ادراری نیز از مهم ترین عوارض پس از سزارین به شمار می روند. در عین حال جهت پیشگیری از این عوارض توصیه واحدی مبنی بر استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکسی وجود ندارد. با توجه به این نکته که مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک ها علاوه بر ایجاد عوارض دارویی و بروز میکروارگانیسم های مقاوم، سبب تحمل هزینه های سنگین اقتصادی خواهد شد، لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آنتی بیوتیک پروفیلاکسی بر عوارض عفونی پس از سزارین کم خطر صورت گرفت.

    روش بررسی: به صورت کارآزمایی بالینی آینده نگر بر روی 257 بیمار تحت سزارین کم خطر انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه b, a (آزمون و کنترل) تقسیم شدند. بیماران گروه 2 ,a گرم سفازولین وریدی را حین کلامپ بند ناف دریافت کردند و به گروه b آنتی بیوتیکی داده نشد. بیماران طی 48 ساعت اول، 1 هفته، 2 هفته و 6 هفته پس از عمل از نظر عوارض عفونی مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج در دو گروه با هم مقایسه شد.

    یافته ها: از 257 بیمار، 16 بیمار (6.2 درصد) دچار عوارض عفونی پس از عمل شدند که از این تعداد 6 بیمار (4.7 درصد) در گروه a و 10 بیمار (7.8 درصد) در گروه b بودند. عوارض ایجاد شده در بیماران شامل تب (2.3 درصد در هر گروه)، اندومتریت (0.8 درصد در گروه a و 2.3 درصد در گروه b)، عفونت ادراری (1.6 درصد در گروه a و 3.1 درصد در گروه b)، عفونت زخم (1.6 درصد در گروه a و 2.3 درصد در گروه b) و باز شدن زخم (1.6 درصد در هر گروه) بود. در این مطالعه ارتباط آماری معنی داری میان تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی و هر یک از عوارض مذکور به دست نیامد. هم چنین مدت زمان بستری پس از عمل در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج، بهتر است استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکسی تنها به سزارین های با احتمال خطر بالای عفونت محدود گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها