• مقایسه ی تاثیر متفورمین ژنریک تولید شرکت داخلی با نمونه ی غیرژنریک تولید شرکت خارجی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 601
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: متفورمین، دارویی پر مصرف در کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به شمار می رود. انواع متفاوتی از این دارو در کشور در دسترس است که در مورد اثربخشی نمونه های تولید داخل نسبت به مشابه خارجی تردید وجود دارد. در طی یک کارآزمایی بالینی، ما به مقایسه ی میزان اثر بخشی و عوارض جانبی متفورمین تولیدی دو شرکت داخلی (ایرانی) و خارجی (کانادایی) در درمان بیماران مبتلا به دیابت پرداختیم.

    روش بررسی: در یک کارآزمایی متقاطع دو سو کور تصادفی، تعداد 18 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند، ابتدا به مدت شش هفته تحت درمان با متفورمین تولیدی شرکت داخلی با دوز 500 میلی گرم دو بار در روز قرار گرفتند. پس از دو هفته دوره ی پاکسازی به مدت 6 هفته دیگر درمان با نوع دیگر متفورمین ادامه یافت. سطح قند خون ناشتا (fbs)، درصد هموگلوبین گلیکوزیله (hba1c)، شاخص های چربی سرم (ldl, hdl, tg, chol)، وزن و شاخص توده ی بدنی (bmi) بیماران قبل و بعد از هر دوره درمان اندازه گیری شد. نتایج حاصله با استفاده از آزمون های تی جفت، تی مستقل با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتند.

    یافته ها: تعداد 18 زن 32 تا 62 ساله (میانگین سن: 46.8±8.2 سال) در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. هر دو نوع متفورمین مورد مطالعه دارای اثرات درمانی یکسانی بر روی سطح قند خون ناشتا، درصد هموگلوبین گلیکوزیله، شاخص های چربی سرم (به جز (hdl و شاخص توده ی بدنی بیماران بودند. به علاوه، هیچ گونه اختلاف معناداری بین آن ها از نظر میزان فراوانی بروز عوارض جانبی مشاهده نشد. البته حجم نمونه برای بررسی عوارض جانبی کم بود.

    نتیجه گیری: با توجه به اثرات درمانی سودمند، عوارض جانبی اندک، و هزینه های درمانی پایین متفورمین تولید شده توسط شرکت داخلی، استفاده از این دارو یک انتخاب مناسب برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد و نمونه ی غیرژنریک مزیتی نسبت به آن ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها