• اصلاح پست های کاری شاغلین نانوایی های شهر اراک با روش ارزیابی ارگونومیک وضعیت بدن در حین کار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1112
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: وضعیت های نامناسب بدن در حین کار به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطر اختلالات اسکلتی عضلانی، باعث شیوع بالای آسیب های اسکلتی عضلانی در بین شاغلین حرف مختلف می شود. با توجه به فقدان اطلاعات کافی در خصوص پوسچرهای کاری مشاغل نانوایی، این تحقیق به منظور ارزیابی دقیق پوسچرهای کاری و اصلاح پست های کاری آنان طراحی شده است.

    روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه ی مقطعی- تحلیلی است. 334 کارگر شاغل در نانوایی های شهر اراک به طور تصادفی انتخاب شدند و به روش owas با استفاده از پرسشنامه ی نوردیک مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس نتایج آنالیز پوسچر با استفاده از نرم افزار owas اقدامات اصلاحی با تاکید بر اصلاح پست های کاری به تفکیک شغل و نواحی مختلف بدن ارایه شد.

    یافته ها: میانگین سن و سابقه ی کاری افراد مورد مطالعه به ترتیب 13.9±10.1, 33±10.4 به دست آمد. بیشترین نوع ناراحتی به ترتیب در نواحی زانو (61.2 درصد)، کمر (55.8 درصد) و پاها (53.9 درصد) به دست آمد. نتایج آنالیز پوسچر نشان داد 42.2 درصد پوسچرهای کاری شاغلین نانوایی های شهر اراک نامناسب (استرس زا تا خیلی مضر) می باشد و 5.1 درصد افراد در حین کار خمش خطرناک، 4.3 درصد چرخش تنه ی خطرناک و 2.8 درصد چرخش و خمش خطرناک و مضر داشته اند. ضمن اینکه این حرکات مضر (خمش- چرخش- خمش و چرخش توام) در گروه شغلی شاطرها از بقیه ی مشاغل بیشتر بود. از لحاظ آماری اختلاف معنی داری بین درد گردن، شانه، آرنج و زانو با سابقه ی کاری به دست آمد (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه ی حاضر، به دلیل شیوع بالای اختلالات اسکلتی عضلانی و پوسچرهای مضر و استرس زا در بین شاغلین نانوایی ها، اصلاح نحوه ی انجام کار و استفاده از تجهیزات مناسب و استاندارد در این مشاغل امری ضروری به نظر می رسد. بنابراین انجام مداخلات ارگونومیکی جهت تصحیح پوسچرهای نامناسب پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها