• بررسی تاثیر برنامه ی مشاوره ی گروهی بر وضعیت دیسمنوره و عملکرد تغذیه ای ورزشی دختران نوجوان در شهریار تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 528
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: دیسمنوره شایع ترین نوع شکایت و از مهم ترین مسایل بهداشتی دختران نوجوان می باشد و معمولاً آن ها در این موقعیت به دنبال هیچ گونه دریافت اطلاعات و یا درخواست کمک از افراد حرفه ای نیستند. در این مطالعه برنامه ی مشاوره ی گروهی بر وضعیت دیسمنوره ی اولیه ی دختران دبیرستانی در شهریار استان تهران سنجیده شده است.

    روش بررسی: این مطالعه ی نیمه تجربی، به صورت پس آزمون با گروه کنترل صورت گرفته است. به این منظور 80 دانش آموز دختر 14 الی 18 ساله به صورت نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند. ابتدا در هر دو گروه، جمع آوری اطلاعات بر اساس پرسش نامه، یادداشت 24 ساعته خوراک، بررسی وضعیت و شدت درد، عملکرد تغذیه ای و فعالیت های بدنی انجام گرفت. پس از آن در گروه آزمون برنامه ی مشاوره ی گروهی طی 8 جلسه 1.5 الی 2 ساعته برگزار گردید و سپس با ارایه ی چک لیست خود گزارش دهی به گروه های شاهد و آزمون، طی 3 دوره ی متوالی قاعدگی، گروه ها پیگیری شدند. در پایان این دوره، مجددا هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که شدت دیسمنوره ی اولیه در گروه شاهد و آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری داشته است (p=0.001). همچنین بین عملکرد تغذیه و ورزش دختران در هر گروه قبل و بعد از برنامه ی مشاوره تفاوت معنی داری نشان داده است (p=0.05). یافته های پژوهش نشان می دهد که ارایه ی برنامه ی مشاوره ی گروهی می تواند سبب کاهش شدت دیسمنوره اولیه و نیز افزایش عملکرد (تغذیه، ورزش) دختران گردد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش جهت پیشگیری و کاهش شدت دیسمنوره اولیه، پیشنهاد می شود برنامه های مشاوره متناسب با شرایط افراد از نظر فرهنگی، اجتماعی و در سطح مدارس اجرا گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم