• ارتباط سطح آنتی اکسیدان ها و لیپیدهای پلاسما با درماتیت سبورئیک: یک مطالعه مورد- شاهدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 599
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: شواهدی مبنی بر نقص سنتز بعضی از اسیدهای چرب در بروز درماتیت سبورئیک و افزایش لیپیدهای سرم در فعالیت های قارچ های لیپوفیلیک (قارچ پیتی روسپوروم اوال) وجود دارد و مطالعات اپیدمیولوژیک رابطه ای بین سطح آنتی اکسیدان ها و لیپیدهای سرم در بعضی از درماتیت ها را مطرح کرده است. این مطالعه جهت بررسی ارتباط بین سطح آنتی اکسیدان های پلاسما و لیپیدهای سرم با درماتیت سبورئیک انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه ی مورد- شاهدی، 70 بیمار مبتلا به درماتیت سبورئیک با 70 فرد سالم به عنوان شاهد که از نظر جنس و سن همسان شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. در هر دو گروه سطوح لیپیدها و آنتی اکسیدان های پلاسما با روش frap اندازه گیری شد. در افراد مبتلا علاوه بر تهیه ی گسترش مرطوب از ضایعه ی پوستی، با استفاده از محلول 15 درصد پتاس جهت تایید تشخیص و شدت پیتی روسپوروم اوال، نیز نمونه گیری انجام شد. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار spss و آزمون های chi-square, t-test مورد تجزیخ و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین سطح کلسترول گروه مورد 210.5±39.9) میلی گرم بر دسی لیتر) بالاتر از گروه شاهد 166.5±39.1) میلی گرم بر دسی لیتر) بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.001). میانگین سطح تری گلیسرید گروه مورد 138.1±65.3) میلی گرم بر دسی لیتر) بالاتر از گروه شاهد 91.7±44.2) میلی گرم بر دسی لیتر) بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.001). اختلاف معنی داری بین میانگین سطح hdl در گروه مورد و شاهد مشاهده نگردید (p<0.177) اما اختلاف معنی داری بین میانگین سطح ldl گروه مورد 143.5±37.6) میلی گرم بر دسی لیتر) و از گروه شاهد 106.3±35.6) میلی گرم بر دسی لیتر) به دست آمد. اختلاف معنی داری بین میانگین سطح آنتی اکسیدان های پلاسما در گروه مورد و شاهد به دست نیامد (p>0.05).

    نتیجه گیری: طبق یافته های این مطالعه مشخص گردید که بین بیماری درماتیت سبورئیک با سطوح کلسترول تام، تری گلیسرید و ldl پلاسمای خون رابطه وجود دارد اما ارتباطی بین درماتیت سبورئیک با سطوح آنتی اکسیدان های پلاسما و hdl وجود نداشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها