• تعیین گونه ی فاسیولا با استفاده از روش pcr-rflp

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 884
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: فاسیولیازیس یکی از بیماری های مشترک انسان و دام است که آسیب های بهداشتی و لطمات اقتصادی زیادی را در مناطق مختلف ایران به وجود می آورد. فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا از عوامل شناخته شده فاسیولیازیس هستند که هر کدام چهره ی اپیدمیولوژیک خاصی دارند. شناخت گونه های فاسیولا در انتخاب صحیح روش های کنترل بیماری در یک مطنقه نقش بسزایی دارد. با عنایت به اهمیت بهداشتی و اقتصادی این بیماری، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین گونه ی انگل در زنجان به شیوه ی مولکولی انجام یافته است.

    روش بررسی: تعداد 535 کرم بالغ فاسیولا پس از جمع آوری از کبدهای آلوده (گاو و گوسفندهای ذبح شده در کشتارگاه زنجان) در بافر pbs شستشو شدند. نیمه ی پیشین کرم ها به الکل ها 70 درصد منتقل و تا استخراج اسیدهای نوکلئیک در 20- درجه ی سانتی گراد نگهداری شدند. اسیدهای نوکلئیک نمونه ها به شیوه ی اصلاح شده ی فنل کلروفرم استخراج و در آن ها قطعه ی بین دو ژن 28s, 5.8s از rdna با روش pcr تکثیر یافت. چندشکلی قطعه ی its2 به روش pcr-rflp و توالی بازهای آلی آن با تکنیک تعیین توالی dna تعیین شد.

    یافته ها: نتایج pcr-rflp و مقایسه توالی بازهای ناحیه its2 با توالی های ثبت شده در بانک ژنی نشان داد که همه ی نمونه های مورد مطالعه، فاسیولاهپاتیکا بودند. هم چنین تعیین توالی نشان داد که در ناحیه ی its2 تعداد 361 جفت باز آلی وجود دارد. توالی بازهای ناحیه its2 سیزده نمونه در بانک ژنی به شماره های eu391412-eu391424 ثبت شد.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه شواهدی از وجود فاسیولا ژیگانتیکا در زنجان به دست نیامد و کلیه نمونه های مورد بررسی فاسیولا هپاتیکا تشخیص داده شدند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها