• تعیین میزان شیوع و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از مواد غذایی در شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 656
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: استافیلوکوکوس اورئوس یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده ی بیماری های منتقله از راه غذا می باشد. آلودگی مواد غذایی به صورت مستقیم از طریق حیوانات آلوده به این باکتری و یا در نتیجه ی عدم رعایت بهداشت در مراحل تولید و توزیع، از جانب افراد شاغل در این زمینه که ممکن است ناقل این باکتری باشند، اتفاق می افتد. از طرف دیگر، تعداد سویه های استافیلوکوکوس اورئوس که به مواد ضد میکروبی مقاوم هستند، رو به افزایش است. هم چنین انتقال سویه های مقاوم از طریق مواد غذایی می تواند باعث جایگزینی میکروفلور حساس فردی و ایجاد بیماری های خطرناک شود. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین میزان آلودگی مواد غذایی به استافیلوکوکوس اورئوس و بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در این ایزوله ها صورت گرفت.

    روش بررسی: 1047 نمونه ی غذایی مختلف در فاصله ی زمانی مرداد ماه سال 1385 تا آذر ماه سال 1386 از نظر آلودگی به استافیلوکوکوس اورئوس مطابق دستورالعمل استاندارد ایران به شماره ی 1194 مورد بررسی قرار گرفتند. سپس ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس از نظر مقاومت آنتی بیوتیکی با روش آگارد دیسک دیفیوژن نسبت به 11 آنتی بیوتیک مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: از 1047 نمونه ی مورد بررسی، 100 نمونه (9.5 درصد) از نظر آلودگی به استافیلوکوکوس اورئوس مثبت بودند. همچنین 31 درصد از ایزوله ها حداقل به یکی از آنتی بیوتیک های مورد بررسی مقاومت نشان دادند و 15 آنتی بیوتیپ نیز مشخص شد.

    نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه، با توجه به وجود استافیلوکوکوس اورئوس در مواد غذایی و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی این ایزوله ها، لزوم کنترل صحیح مسایل بهداشتی در مراحل تولید و توزیع مواد غذایی به منظور جلوگیری از انتقال آلودگی و انتقال سویه های مقاوم میکروبی مشخص می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها