• مقایسه ی اثر ضد دردی فلونیکسین مگلومین و کتوپروفن در درد حاصل از پراکسی نیتریت در خوکچه هندی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 674
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (nsaids) به طور وسیع در درمان التهاب، درد و تب مورد استفاده قرار می گیرند. این پژوهش با هدف ایجاد التهاب تجربی با یک ماده ی بیولوژیک با خاصیت اکسیداتیو قوی به نام پراکسی نیتریت و درمان با دو داروی فلونیکسین و کتروپروفن انجام گردید.

    روش بررسی: به این منظور 24 قطعه خوکچه هندی در 4 گروه 6 تایی تقسیم شدند. به سه گروه پراکسی نیتریت و به گروه کنترل (شاهد منفی) سرم فیزیولوژی به طریق زیر جلدی در کف پا تزریق شد. پس از ایجاد و حصول یقین از بروز التهاب دو داروی فلونیکسین مگلومین (1 میلی گرم در کیلوگرم) و کتوپروفن (2 میلی گرم در کیلوگرم) به ترتیب در گروه های سه و چهار به تعداد 5 بار به فواصل 12 ساعت و به گروه های یک و دو نیز به همان ترتیب سرم فیزیولوژی تزریق شد. یک ساعت قبل و بعد از هر تزریق میزان مقاومت در برابر درد فشاری در کف پای مربوطه اندازه گیری شد.

    یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که حساسیت پا به درد فشاری در کلیه ی گروه هایی که پراکسی نیتریت دریافت کرده بوده با افزایش همراه بود (p<0.05). تزریق اول و دوم هر دو دارو به صورت موثری حساسیت به درد را کاهش داد ولی چنین اثری بعد از تزریق سوم، چهارم و پنجم مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: بر اساس مشاهدات انجام شده، به نظر می رسد که اثر داروهای nsaids در ساعات اولیه ی درمان دردهای حاصل از فشار بسیار بالاست. لیکن رفته رفته در ساعات پایانی درمان اثر داروها کاهش یافته و خوکچه هندی با فشار اندکی در پنجه ی پای خود واکنش نشان می دهد. این موضوع در بیمارانی که به صورت طولانی مدت از داروهای nsaids استفاده می کنند، حائز اهمیت است، زیرا ممکن است در طول درمان اثر داروها کاهش یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها