• بررسی وضعیت رضایت جنسی و برخی عوامل موثر بر آن در زنان یائسه

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 926
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یائسگی مشخص کننده ی عبور از توانایی تولید مثل و باروری است. یکی از نگرانی های دوران یائسگی، کاهش میل جنسی یا ارضای جنسی است. رضایت از رابطه ی جنسی یکی از عوامل مهم رضایت از زندگی زناشویی است. با توجه به میانگین سنی و امید به زندگی زنان ایرانی، اطلاع از وضعیت کیفیت زندگی از بعد جنسی زنان یائسه می تواند راه گشای ارتقای سلامت و کیفیت زندگی زنان یائسه در کشورمان باشد. این مطالعه، با هدف تعیین برخی عوامل موثر بر رضایت جنسی در زنان یائسه ی مراجعه کننده به درمانگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شهر تهران، در سال 1386 انجام شد.

    روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی است که نمونه گیری آن به صورت نمونه گیری در دسترس انجام شده است. تعداد نمونه 270 نفر بود. ابزار گردآوری داده را پرسشنامه ای که از دو بخش مشخصات دموگرافیک، و رضایت جنسی تشکیل شده بود، تشکیل داد.

    یافته ها: میانگین سنی زنان یائسه 52.49±4.93 سال بود و در 58.9 درصد میزان رضایت جنسی مطلوب و 66.3 درصد حیطه ی میل جنسی نامطلوب بود. حیطه ی میل جنسی با شاغل بودن زنان یائسه (p<0.05)، حیطه ی تحریک جنسی با تحصیلات زن در حد ابتدایی، تحصیلات زن در حد راهنمایی، تحصیلات همسر در حد راهنمایی و شغل آزاد همسر و حیطه ی ارگاسم و فرونشینی با عدم خودارضایی و میزان رضایت زن از فعالیت های جنسی ارتباط داشت (p<0.01). میزان کل رضایت جنسی با سن یائسگی (p<0.01)، تحصیلات زن در حد ابتدایی (p<0.05)، تحصیلات زن در حد راهنمایی (p<0.05)، تحصیلات همسر در حد ابتدایی (p<0.01)، تحصیلات همسر در حد راهنمایی (p<0.01) و میزان رضایت زن از فعالیت های جنسی (p<0.01) ارتباط داشت. نتیجه گیری: گرچه دوران یائسگی به علت کاهش هورمون های جنسی، تغییراتی در حیطه های جنسی ایجاد می کند اما افزایش میزان تحصیلات زوجین که منجر به افزایش آگاهی در مورد روند یائسگی و عوارض آن می گردد، می تواند موجب برقراری ارتباطی صمیمی با همسر، در افزایش رضایت از فعالیت های جنسی گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها