• بررسی تاثیر آموزش سلامت دهان و دندان در مادران بر کاهش پلاک دندانی کودکان 3 تا 6 ساله بر اساس الگوی باور سلامت در شهرستان زنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 859
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: یکی از ضروریات انجام آموزش بهداشت دهان و دندان شیوع بالای بیماری های دندان به خصوص در کودکان است. رویکرد جدید، استفاده از مدل ها در آموزش می باشد. هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر آموزش بر اساس الگوی باور سلامت بر بهداشت دهان و دندان و کاهش پلاک دندانی در کودکان 3 تا 6 ساله بود.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 56 مادر دارای کودک 3 تا 6 ساله ی تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی شماره یک شهری زنجان، در دو گروه مداخله و شاهد، صورت گرفت. مداخله ی آموزشی بر اساس اجزای الگوی باور سلامت در مداخله انجام شد و عملکرد مادران بر اساس دفعات مسواک زدن و کمک در امر مسواک زدن به کودکان قبل و یک ماه بعد از مداخله سنجیده شد و در نهایت پلاک دندان کودکان بر اساس شاخص پلاک (npi) navy به عنوان شاخص عملکرد مطلوب تعیین گردید.

    یافته ها: نتایج آزمون آماری t اختلاف معنی داری بین نمرات مادران در اجزای الگوی باور سلامت در دو گروه مداخله و شاهد، قبل و یک ماه بعد از مداخله ی آموزشی را نشان داد (p<0.001). همچنین تفاوت نمرات میازن پلاک دندان در دو گروه، در مرحله ی قبل و پس از آموزش با استفاده از آزمون آماری t معنی دار بود (p<0.001).

    نتیحه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده با افزایش میزان حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده نسبت به بهداشت دهان و دندان، رفتارهای پیشگیری کننده بهداشت دهان و دندان نیز بهبود می یابد که کارایی مدل در آموزش بهداشت دهان و دندان نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها