• بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد زنان در خصوص تغذیه و ورزش و ارتباط آن با عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 503
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: امروزه زنان بیش از مردان جان خود را در اثر بیماری های قلبی و عروقی از دست می دهند. سبک زندگی ناسالم در ابتلا به عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی تاثیر مستقیم دارد. تغذیه و فعالیت بدنی دو عامل عمده در تعیین سبک زندگی هستند. بررسی سبک زندگی زنان به لحاظ نقش مهم در تعیین سبک زندگی خانواده می تواند مشکلات را شناسایی و در تدوین برنامه های ارتقای سلامتی راهنما باشد.

    روش بررسی: طی مطالعه ی توصیفی، مقطعی سبک زندگی و عوامل خطرزای بیماری های قلبی و عروقی در سطح شهر زنجان با استفاده از پرسشنامه ی استاندارد مونیکا مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه داده های مربوط به 997 زن بالای بیست سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: اکثریت نمونه های مورد پژوهش در ارتباط با اثر ورزش و تغذیه ی سالم در پیشگیری از بیماری های قلبی، عروقی از آگاهی (66.7 درصد) و نگرش (62.4 درصد) در سطح خوب برخوردار بودند. اما تنها 23.6 نمونه ها در زمینه ی ورزش و 24.1 درصد در زمینه ی تغذیه دارای عملکرد خوب بودند. آزمون آماری کای دو بین میزان کلسترول خون (p=0.02)، قند خون ناشتا (p=0.02) و فشارخون (p=0.03) واحدهای مورد پژوهش با انجام ورزش ارتباط معنادار آماری نشان داد. ولی بین میزان آگاهی واحدهای مورد پژوهش در خصوص تغذیه با میزان قند خون، فشار خون و کلسترول و عملکرد ارتباط معناداری مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: آگاهی و دانش به تنهایی نمی تواند عملکرد افراد را تضمین نماید. لزوم انجام مداخلات جهت ارتقای رفتارهای بهداشتی ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها