• ارزیابی مسایل روانشناختی در نوجوانان 15 تا 18 ساله ی مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 623
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سندرم تخمدان پلی کیستیک (pcos) شایع ترین اختلال آندروکرین زنان در سنین تولید مثل است. این اختلال 6 تا 7 درصد زنان را در سنین باروری درگیر می نماید. از نظر وضعیت سلامت روانی اختلالاتی نظیر افسردگی و اختلال در خوردن می تواند دیده شود و انتظار تغییر در کیفیت زندگی می رود.

    روش بررسی: جهت سنجش شیوع pco در جامعه ی دانش آموزان دختر، جمعیت 1824 نفری دانش آموزی در این مطالعه مورد ارزیابی اولیه ی روانشناختی قرار گرفتند. از افراد مبتلا به pco ارزیابی های روانی مربوطه به عمل آمد.

    یافته ها: 80 نفر از جمعیت دانش آموزان در گروه سنی 15 تا 18 سال دچار pco بودند. سابقه ی مشکلات خانوادگی در مبتلایان به طور معنی داری (p=0.03) بیشتر از گروه شاهد بود. ارزیابی از نظر سو مصرف دارو، اقدام به خودکشی، مشکلات جسمی، میزان خواب آلودگی روزانه تفاوت معنی داری را نشان نداد. علایم افسردگی در 38.3 درصد گروه شاهد و 32.6 درصد گروه مبتلا به pco دیده شد. ارزیابی اضطراب نشان دهنده ی ابتلا 22.5 درصد گروه pco و 22.3 درصد گروه شاهد بود.

    نتیجه گیری: علی رغم گزارشات جهانی ارایه شده در خصوص تاثیرات روانشناختی ابتلا به pco در کیفیت زندگی افراد مبتلا، در سنین بزرگسالی موجب علایمی چون افسردگی، اختلال خواب و اختلال خوردن می گردد، در گروه نوجوان مورد ارزیابی چنین تفاوت هایی دیده نشد که می تواند نشان دهنده ی نقش سن افراد مبتلا در تاثیرپذیری اختلالات روانشناختی باشد. می توان فاکتورهای فرهنگی و اهمیتی که افراد هر جامعه به وضعیت فیزیکی خود قایل هستند و تاثیری که دیدگاه اجتماعی به مسایل بین فردی می گذارد را از عوامل موثر قلمداد کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها