• اثر تیتانیم بر جذب اسید استئاریک در آنتروسیت های egs موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 599
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: تکنیک (everted gut sac) egs به طور وسیع در ارزیابی انتقال و جذب روده ای در موش صحرایی استفاده می شود. فاکتورهای متعددی از قبیل ph و نوع حلال و غیره نقش مهمی در برداشت اسیدهای چرب توسط سلول های روده دارند. گزارشاتی نیز مبنی بر اثر تعداد زیادی از پارامترهای بیوشیمیایی مانند عناصر کمیاب بر انتقال اسیدهای چرب وجود دارد. در این مطالعه اثر تیتانیم بر انتقال اسید استئاریک بررسی گردید.

    روش بررسی: ابتدا از روده ی کوچک موش صحرایی نژاد ویستار به مقدار کافی egs تهیه گردید. سپس egs تهیه شده در محلول انکوباسیون حاوی اسید استئاریک در شرایط مختلف از نظر دما و غلظت های مختلف تیتانیم قرار گرفته، اسید استئاریک انتقال یافته از غشای egs به داخل به روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری گردید. اطلاعات بدست آمده با آزمون من ویتنی ارزیابی شد.

    نتایج: نتایج بدست آمده نشان دادند که عواملی چون غلظت اسیداستئاریک، زمان انکوباسیون بر روی انتقال اسیداستئاریک از غشا موثر بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده غلظت های 0.5، 1، 1.5 و 10 میکرومولار تیتانیم در حضور کلرید سدیم به ترتیب باعث کاهش 32.2، 43.4، 54.5 و 61.5 درصد جذب اسیداستئاریک شدند. استفاده از غلظت های 0.5، 1، 1.5 و 10 میکرومولار تیتانیم در عدم حضور کلرید سدیم به ترتیب باعث کاهش 10، 19.5، 23.9 و 28.3 درصد جذب اسیداستئاریک گردید.

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که عواملی چون غلظت اسیداستئاریک، زمان انکوباسیون بر روی انتقال اسیداستئاریک از غشا موثر بود. بر اساس نتایج به دست آمده تیتانیم باعث کاهش جذب اسیداستئاریک از غشای آنتروسیت ها شده است. این نتیجه در مورد افرادی که در معرض غلظت های بالای این عنصر قرار می گیرند مهم بوده، باید همواره مدنظر قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها