• شیوع حملات تشنجی زودرس در بیماران مبتلا به حوادث عروق مغزی بستری شده در بخش نورولوژی بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان از اسفند 85 تا شهریور 86

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 699
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سکته های مغزی یکی از علل شایع ناتوانی و مرگ و میر جمعیت بشری می باشد. با توجه به شیوع قابل توجه حملات تشنجی بعد از سکته های مغزی به دو شکل زودرس و دیررس و به اشکال موضعی و جنرالیزه اتفاق می افتد و تاثیر این حملات بر مرگ و میر بیماران، بر آن شدیم که تا وقوع حملات تشنجی زودرس را در این دسته از بیماران مورد بررسی قرار دهیم.

    روش بررسی: این مطالعه که یک مطالعه توصیفی است، در مدت زمان حدود 8 ماه بر روی 404 بیمار با تشخیص سکته ی مغزی که در بخش اعصاب بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان بستری شده بودند، انجام شد. در مورد این بیماران اطلاعاتی نظیر جنسیت، سن، نوع سکته ی مغزی، فرم حملات صرعی، منطقه ی درگیر مغزی، وقوع حمله ی تشنجی زودرس و میزان مرگ و میر زود هنگام بیماران، استخراج و تحت آنالیز قرار گرفت.

    یافته ها: از 404 بیمار با میانگین سنی 70.3، 227 نفر مرد و 177 نفر زن بودند. 362 مورد سکته ی مغزی ایسکیمیک و 42 مورد هموراژیک بودند. 16 بیمار در هفته ی اول بعد از سکته ی مغزی، حداقل یک مرتبه تشنج کردند. (در همه این موارد تشنج از نوع جنرالیزه بود که 15 مورد از نوع سکته ی مغزی ایسکیمیک و 1 مورد از نوع هموراژیک رخ داده بود). میزان مرگ و میر در افراد بدون تشنج 7.5 درصد و در افرادی که تشنج کرده بودند 31.3 درصد بود.

    نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان داد که تشنج زودرس به دنبال سکته ی مغزی در سکته ی مغزی ایسکیمیک بخصوص نوع آمبولیک، شایع تر از نوع هموراژیک بوده و خطر بروز این تشنج ها در روز اول بعد از سکته ی مغزی خیلی بالاتر از روزهای بعد می باشد. وقوع تشنج های زودرس در مردان شایع تر بوده است. همچنین وجود تشنج زودرس به همراه سکته ی مغزی با میزان بالاتری از مرگ و میر همراه بود و لذا دادن داروی ضد تشنج به عنوان پروفیلاکسی در افراد با ریسک بالای تشنج زودرس ممکن است از میزان تشنج و عوارض آن در این بیماران بکاهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها