• بررسی میزان آگاهی مادران در مورد وضعیت تغذیه ای کودکان زیر یک سال مراجعه کننده به درمانگاه فیلد آموزش پزشکی جامعه نگر زنجان در نیمه اول سال 87

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 583
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال رشد ممکن است کاهش قابل ملاحظه ای در رشد فیزیکی و اختلال در عملکردهای تکاملی و شناختی داشته باشند. بعد از 6 ماهگی حدود 1.3 میزان انرژی دریافتی کودک از طریق تغذیه تکمیلی باید تامین گردد. بررسی ها نشان داده که فقر به تنهایی عامل سوء تغذیه نمی باشد و در این زمینه نقش آگاهی مادران در استفاده بهینه از سبد اقتصادی خانواده و شروع تغذیه تکمیلی در زمان و با مواد غذایی مناسب برجسته تر می باشد. این مطالعه به ارزیابی میزان آگاهی مادران در زمینه ی تغذیه ی کودکان و عوامل موثر بر آن پرداخته است.

    روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی- مقطعی است که با استفاده از پرسشنامه بر روی 300 مادر دارای کودک شیرخوار 6 تا 12 ماهه تحت پوشش فیلد آموزش پزشکی جامعه نگر زنجان انجام گردیده است. میزان آگاهی مادران در زمینه ی تغذیه ی تکمیلی به تفکیک سن و میزان تحصیلات مادر، تعداد فرزندان و نوع مسکن آنان ارزیابی گردید.

    نتایج: 60.3 درصد از مادران در سنین 20 تا 29 سال قرار داشتند. از نظر میزان تحصیلات 53.3 درصد دارای تحصیلات ابتدایی بودند. 55 درصد در خانه ی استیجاری سکونت داشتند و 47.5 درصد آنان دارای یک فرزند بودند. 42.3 درصد آنان آگاهی متوسط داشتند. 82 درصد سن صحیح شروع تغذیه ی کمکی را می دانستند، ولی 92 درصد آن ها نمی دانستند که بهترین زمان تغذیه ی کمکی، پس از تغذیه با شیر مادر است.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، ارتباط معنی داری سن مادر، میزان تحصیلات و تعداد فرزندان با میزان آگاهی مادران در مورد تغذیه ی تکمیلی وجود داشت (p<0.0001). اما ارتباط معنی داری میان میزان آگاهی مادر با وضعیت سکونت آن ها پیدا نشد (p=0.98).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها