• نقش افدرین وریدی، افدرین عضلانی و آتروپین وریدی در پیشگیری از افت فشار خون ناشی از بی حسی نخاعی در بیماران سزارین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 835
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: استفاده وسیع از بی حسی منطقه ای و به خصوص بی حسی نخاعی (sa) در اعمال جراحی سزارین می تواند با عوارضی مانند افت فشارخون در مادر و در نتیجه آسفیکسی جنین همراه باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش تزریق افدرین و آتروپین در پیشگیری از هیپوتانسیون ناشی از بی حسی نخاعی در خانم های باردار کاندید سزارین بیمارستان الزهرای رشت در سال 1380، انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی و دو سویه کور بود که بر روی 92 خانم باردار کاندید سزارین الکتیو انجام شد. بیماران به طور تصادفی به 4 گروه 24 نفری (شاهد، تجویز 30 میلی گرم افدرین عضلانی 15 دقیقه قبل از sa، تجویز 30 میلی گرم افدرین وریدی طی یک دقیقه بعد از sa و تجویز 0.5 میلی گرم آتروپین وریدی طی یک دقیقه بعد از (sa تقسیم شدند. فشارخون، تعداد نبض (pr) و اشباع اکسیژن خون شریانی (sao2) یک بار قبل از sa و پس از آن نیز تا دقیقه 40 به فواصل هر 3 تا 5 دقیقه کنترل شدند. هیپوتانسیون شدید به صورت کاهش فشارخون سیستولیک بیش از 30 درصد نسبت به فشارخون اولیه یا کاهش آن به کمتر از 90 میلی متر جیوه در بیمارانی که فشارخون طبیعی داشتند، تعریف شد. بیماران با لیدوکایین 5 درصد هیپر بار تحت sa قرار گرفتند. بروز هیپوتانسیون در گروه ها با آزمون های آماری کای دو و آنالیز واریانس مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد که شیوع هیپوتانسیون در گروه شاهد 42 درصد، گروه افدرین عضلانی 21 درصد، گروه افدرین وریدی 17 درصد و در گروه آتروپین 37.5 درصد بود. از نظر هیپوتانسیون تنها بین گروه افدرین وریدی و گروه شاهد تفاوت معنی دار وجود داشت pr. (p<0.05) در گروه افدرین عضلانی افزایش داشت و بیشترین شیوع هیپوتانسیون خفیف نیز در این گروه بود. افدرین وریدی هیچ تاثیر سویی بر pr مادران و یا نبض و آپگار نوزادان نداشت.

    نتیجه گیری و توصیه ها: تجویز پروفیلاکتیک 30 میلی گرم افدرین وریدی طی یک دقیقه بعد از بی حسی نخاعی در بیماران سزارینی به میزان قابل توجهی از بروز هیپوتانسیون شدید پیشگیری نموده و بیماران از ثبات همودینامیکی بیشتری برخوردار خواهند بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم