• بررسی نقش کام نرم در تبدیل تنفس بینی به بینی دهانی در حین ورزش در افراد سالم غیر ورزشکار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 599
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: تنفس از طریق بینی و دهان یکی از موضوعات مورد مناقشه در جریان ورزش می باشد مقایسه ی کمی بین تبدیل عادتی و اجباری تنفس بینی به بینی دهانی و تغییر وضعیت اجباری کام نرم در شرایط ورزش که تاکنون به لحاظ کمی مطالعه نشده، هدف اصلی این تحقیق بود.

    روش بررسی: این مطالعه بر روی 25 جوان سالم (13 دختر و 12 پسر) و در سه پروتکل ورزشی با بارکاری افزایشی به ترتیب برای تعیین تبدیل عادتی و اجباری تنفس بینی به بینی دهانی و بررسی تغییر وضعیت کام نرم انجام شد. در دو پروتکل آخر، تنفس تا حد توان از طریق بینی صورت گرفت. زمان آغاز تنفس دهانی توسط یک حس گر co2 منصوب در محاذات دهان مشخص گردید.

    یافته ها: بر طبق نتایج، زمان عادتی آغاز تنفس دهانی از زمان اجباری آن کوتاه تر و زمان باز کردن اجباری دهان و تغییر وضعیت اجباری کام نرم هم زمان بود. میزان افزایش تهویه در تبدیل عادتی تنفس بینی به بینی دهانی کمتر از تبدیل اجباری آن بود. در هر سه پروتکل زمان تبدیل با افزایش تهویه و میزان بارکاری همبستگی معنی دار داشت. سرعت افزایش تهویه در دختران بیشتر اما زمان تبدیل تنفس بینی به بینی دهانی در هر سه پروتکل در دختران کوتاه تر بود. افزایش تهویه ی بین دو جنس فقط در دو پروتکل 2 و 3 اختلاف معنی دار نشان داد.

    نتیجه گیری: نتایج ما حاکی از طولانی تر بودن زمان تنفس بینی در وضعیت اجباری و نیز هماهنگی گشودن دهان و تغییر وضعیت کام نرم برای شروع تنفس دهانی بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها