• بررسی اثر تجویز ترامادول قبل ازالقای بیهوشی عمومی در پیشگیری از لرز پس از عمل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 544
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: لرز پس از بیهوشی عارضه ی شایع پس از عمل است. اثر نسبی مداخلات درمانی در پیشگیری از این عارضه نامعلوم است. هدف از این مطالعه، ارزیابی اثر تجویز ترامادول یک میلی گرم به ازای هر کیلوگرم قبل از القای بیهوشی عمومی در پیشگیری از لرز پس از عمل بود.

    روش بررسی: مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی، دوسوکور و دارونما- کنترل، انجام شد. 60 بیمار با وضعیت فیزیکی i یا ii درجه بندی انجمن متخصصین بیهوشی آمریکا که تحت جراحی های شکمی انتخابی با زنان بیهوشی عمومی بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. قبل از القای بیهوشی عمومی در 30 بیمار (گروه مطالعه) یک دوز ترامادول وریدی (یک میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) و در 30 بیمار دیگر (گروه دارونما) سالین 0.9 درصد تجویز شد.

    یافته ها: در گروه مطالعه 3 بیمار (10 درصد) و در گروه دارونما 17 بیمار (56.66 درصد)، لرز پس از بیهوشی داشتند (p<0.0001). شیوع درد در مرحله ی بلافاصله بعد از عمل در گروه دارونما به طور معنی داری بیشتر بود (به ترتیب 90 درصد در مقایسه با 23.33 درصد بیماران) (p<0.0001). اختلاف معنی داری از نظر شیوع عوارض جانبی بعد از عمل بین دو گروه نبود.

    نتیجه گیری: این مطالعه استفاده از ترامادول به میزان یک میلی گرم به ازای هر کیلوگرم قبل از القای بیهوشی را در پیشگیری از لرز پس از بیهوشی حمایت می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها