• بررسی اثرات چاقی بر روی بی حسی نخاعی در سزارین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 617
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: چاقی یک معضل پاندمیک در حال افزایش است که عرصه های مختلف سلامتی و پزشکی از جمله بیهوشی را تحت تاثیر قرار داده است. مطالعه ی حاضر برای پاسخ به این سئوال که روش مناسب بیهوشی در افراد چاق کدام است انجام گرفت. هدف این مطالعه بررسی اثرات چاقی بر روی کاهش فشارخون، دوز افدرین، سطح بی حسی و طول مدت انجام بی حسی نخاعی در هنگام سزارین است.

    روش بررسی: این مطالعه به روش هم گروهی انجام شد. گروه مطالعه، 40 نفر خانم حامله با bmi بیش از 30 و گروه شاهد 40 نفر با bmi کمتر از 30 و کاندید عمل سزارین الکتیو بودند. در هر دو گروه 70 میلی گرم لیدوکائین از فضای بین مهره ای l4-l5 داخل نخاع تزریق شد. سپس در هر دو گروه میانگین افت فشارخون، مقدار و دفعات تزریق افدرین، سطح بلوک حسی و مدت زمان انجام بی حسی اندازه گیری شد و با استفاده از تست های آماری با هم مقایسه گردید.

    یافته ها: میانگین افت فشارخون و سطح بی حسی در دو گروه از نظر آماری با هم مشابه بودند. مدت زمان انجام بی جسی، دور کلی و فراوانی دفعات تجویز افدرین در افراد چاق بیشتر بود. relative risk این که زنان چاق دو یا بیش از دو بار افدرین دریافت کنند، 1.63 برابر زنان معمولی بود.

    نتیجه گیری: بی حسی نخاعی روش مناسبی برای بیهوشی سزازین در افراد چاق است و افت فشارخون به راحتی با افدرین کنترل می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها