• تاثیر بسته ی طراحی شده ی آموزش بهداشت بر رفتارهای بهداشتی مسلولین مراجعه کننده به انستیتو پاستور ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 585
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سل یک بیماری عفونی است که در اثر مجموعه ی مایکوباکتریوم های سلی ایجاد می گردد. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های عفونی بوده که منجر به بیش از 2 میلییون مرگ سالانه در جهان می گردد. هدف از انجام این بررسی تعیین تاثیر بسته ی طراحی شده ی آموزش بهداشت بر رفتارهای بهداشتی مسلولین مراجعه کننده به انستیتو پاستور بوده است.

    روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه ی نیمه تجربی بود که بر روی 31 نفر مراجعه کننده ی اسمیر مثبت به انستیتو پاستور، در سال 1383 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه و چک لیست خود گزارش دهی بود که روایی و پایایی آن با استفاده از روش اعتبار محتوی و آزمون مجدد با ضریب همبستگی 80 درصد تعیین شد. ابتدا نیازهای آموزشی نمونه ی مورد مطالعه مشخص و سپس بسته ی آموزش بهداشت طراحی و به مدت 8 هفته اجرا شد. مجدداً پس از گذشت 2 ماه با انجام آزمون ثانویه، چگونگی تاثیر بسته ی آموزش بهداشت بر متغیرهای پژوهش، بر اساس مقایسه با نتایج پیش آزمون، بررسی گردید. جهت ارزیابی تاثیر متغیرهای مستقل و غیرمستقل بر روی تغییرات آگاهی و نگرش و عملکرد و همچنین مقایسه ی نهایی نتایج در قبل و بعد از آموزش از آزمون های آنالیز واریانس، ضریب همبستگی و تی زوج استفاده شد.

    یاتفه ها: میانگین سنی گروه مورد مطالعه 33.71 با انحراف معیار 13.68 و فراوانی جنسی در گروه مورد بررسی 54.8 درصد مرد و 45.2 درصد زن بود. بین تغییر نمره ی نگرش و سابقه ی ابتلای خانوادگی ارتباط معنی داری مشاهده گردید (p<0.001). اما میان سابقه ی زندان و سابقه ی مصرف دخانیات و مواد مخدر در نمونه ها با تغییر نمره ی آگاهی، نگرش و عملکرد ارتباط معنی داری مشاهده نشد. بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش بین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد واحدهای مورد مطالعه، قبل و بعد از اجرای بسته ی آموزشی تفاوت معناداری مشاهده شد (p<0.001).

    نتیجه گیری: آموزش بهداشت می تواند نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی، ایجاد نگرش مثبت و همچین اتخاذ رفتارهای بهداشتی مناسب در مسلولین داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها