• ارزش آنتی ژن هلیکوباکترپیلوری در نمونه ی مدفوع کودکان در تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به این که هلیکوباکترپیلوری به عنوان یک پاتوژن عمده ی دستگاه گوارش معمولاً در دوران کودکی کسب می شود. این مطالعه با هدف تعیین ارزش آنتی ژن هلیکوباکترپیلوری در نمونه ی مدفوع در مقایسه با بیوپسی مخاط معده و هیستولوژی به منظور تشخیص عفونت های هلیکوباکترپیلوری کودکان در سال 1382 در تبریز انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه ی تحلیلی با روش نمونه گیری آسان بر روی کودکان دارای سوء هاضمه مراجعه کننده به بخش آندوسکوپی انجام گرفت. بیماران واجد شرایط (130 بیمار) تحت آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی و بیوپسی مخاط معده و هم زمان تست بررسی آنتی ژن های هلیکوباکترپیلوری در مدفوع به روش ایمونواسی با استفاده از کیت hp agt قرار گرفتند. افراد دارای هلیکوباکترپیلوری درجه ی یک و بالاتر در نمونه ی هیستولوژیک به عنوان مبتلا به عفونت هلیکوباکتر در نظر گرفته شدند. حساسیت، ویژگی، ارزش پیش بینی مثبت و منفی تست آنتی ژن مدفوع در مقایسه با بیوپسی مخاط معده تعیین و نتایج با استفاده از آزمون های آماری مک نمار و کای دو تجزیه و تحلیل گردیدند.

    یافته ها: 96 کودک دارای علایم سوء هاضمه (65 پسر و 31 دختر) با میانگین سنی 8.3±0.3 سال مورد بررسی قرار گرفتند. در بررسی هیستولوژیکی، 62 بیمار (64.6 درصد) از نظر هلیکوباکترپیلوری مثبت بودند که در 34 مورد تست آنتی ژن هلیکوباکترپیلوری مدفوع نیز مثبت گزارش شد. حساسیت، ویژگی، ارزش پیش بینی مثبت و منفی تست آنتی ژن هلیکوباکترپیلوری مدفوع به ترتیب 54.8، 79.4، 82.9 و 49.9 درصد بود (p=0.001). نتایج بررسی هیستولوژیکی نشان داد که هلیکوباکترپیلوری با درجه ی 2 و بالاتر در هیستولوژی با احتمال بیشتری از مثبت بودن تست هلیکوباکترپیلوری در مدفوع همراه است (p=0.001).

    نتیجه گیری و توصیه ها: تست آنتی ژن هلیکوباکترپیلوری در مدفوع از حساسیت و ویژگی کمتری نسبت به روش استاندارد طلایی برخوردار است. ارزش بالقوه ی این روش عنوان یک مشخصه ی عفونت با هلیکوباکترپیلوری در مدت درمان و در مرحله ی ریشه کن شدن هلیکوباکترپیلوری، بارزتر می باشد. انجام مطالعات وسیع تر با حجم نمونه ی بیشتری توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها