• نگرش دانشجویان و کارمندان به نقش جنسیتی در بعد برابرخواهی در شهر زنجان سال 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 636
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نوع نگرش به برابرخواهی جنسیتی که از مقوله های نقش جنسیتی می باشد، از اهمیت بالایی در تعاملات افراد و به تبع آن بهداشت روانی فرد، خانواده و جامعه برخوردار است. فرهنگ از عواملی است که در شکل گیری آن دخیل است. مطالعه ی حاضر نوع نگرش به برابر خواهر جنسیتی را در افراد مذکر و مونث با درجات تحصیلی دانشگاهی مورد بررسی قرار داده است.

    روش بررسی: این مطالعه بر روی 245 نفر که از بین دانشجویان و کارمندان شهر زنجان انتخاب شدند، انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته جمع آوری و با استفاده از آزمون آماری t مستقل و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که نگرش به برابرخواهی جنسیتی گروه مذکر تفاوت معناداری با گروه مونث داشت (p<0.00001). به طوری که گروه مونث برابرخواهی جنسیتی بالایی نسبت به گروه مذکر داشت. همچنین در درجات تحصیلی مختلف تفاوت معناداری در نگرش به برابرخواهی جنسیتی دیده شد (p<0.01). این برابرخواهی جنسیتی با بالا رفتن سطح تحصیلات افزایش پیدا کرد. جنسیت در مقایسه با تحصیلات، درآمد و زبان مادری، عامل پیش بینی قوی تر برای برابرخواهی جنسیتی بود.

    نتیجه گیری: برای کاستن تعارضات و مشکلات ناشی از اختلاف در نگرش افراد به برابرخواهی جنسیتی به ویژه در تعاملات زوجین و ارتقاء بهداشت روانی توصیه می شود تدابیری جهت کم کردن فاصله ها اندیشیده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها