• بررسی اثر ورزش پیاده روی بر میزان چربی بدن و انسولین سرم دختران چاق

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 797
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: چاقی یک معضل در حال شیوع در دهه ی اخیر می باشد. این موضوع نگران کننده است، زیرا افزایش چاقی به طور همه جانبه موجب افزایش مرگ و میر می شود و شواهد وجود خطر بیشتر چاقی را در افراد جوان نسبت به افراد مسن پیش بینی می کند. هدف از این پژوهش حاضر ارزیابی ورزش پیاده روی بر کاهش چاقی در دختران چاق غیرفعال است.

    روش پژوهش: 20 نفر از دختران غیرورزشکار چاق 19 (bmi>30) تا 25 سال به طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و سپس به طور تصادفی و مساوی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. در ابتدا و بعد از 2 ماه توده ی چربی، درصد چربی بدنی و توده ی بدون چرب به روش ایمپدانس بیوالکتریکی (bia) و انسولین سرم به روش الایزا (elisa) اندازه گیری شد. سپس گروه تجربی برنامه یپاده روی را که شامل 30 دقیقه پیاده روی مداوم با شدت 50 تا 75 درصد حداکثر ضربان قلب، 3 جلسه در هفته و به مدت 2 ماه بود، انجام دادند. داده ها به وسیله ی روش آماری t مستقل در سطح p<0.05 تحلیل شدند.

    یافته ها: این تحقیق نشان دادند که ورزش پیاده روی در گروه تجربی به طور موثری توده ی چربی و درصد چربی بدنی را کاهش و توده ی بدون چربی را افزایش داد (p<0.0001). همچنین انسولین سرم به طور معنی داری در گروه تجربی کاهش یافت (p=0.008).

     

    نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی می تواند به طور معنی داری موجب کاهش وزن بدن و بهبود انسولین سرم در دختران چاق شود. در نتیجه به نظر می رسد که این نوع تمرین می تواند راهی موثر، ایمن و ارزان در کاهش و پیشگیری از چاقی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم