• بررسی اثر تقویت دارویی با الانزاپین در اختلال وسواس جبری مقاوم به درمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1226
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: با توجه به شیوع اختلال وسواس جبری (ocd) که در حقیقت چهارمین اختلال شایع روان پزشکی است و علی رغم درمان های خط اول شناخته شده شامل کلومیپرامین و مهار کننده های اختصاصی باز جذب سروتونین، حدود 40 تا 50 درصد بیماران یا مقاوم به درمان بوده یا پاسخ های رضایت بخشی به درمان نشان نمی دهند. بنابراین هدف این مطالعه تعیین میزان پاسخ به درمان با افزودن الانزاپین در بیماران اختلال وسواسی- جبری مقاوم به درمان بوده است.

    روش بررسی: از بیماران با تشخیص اختلال وسواس جبری (طبق طبقه بندی (dsm-iv-tr و تحت درمان با مهار کننده های باز جذب سروتونین (ssri) با دوز و زمان کافی که پاسخ به درمان نداده بودند (بیماران مقاوم به درمان)، 42 نفر وارد مطالعه شدند. از این تعداد 20 نفر در گروه درمان قرار گرفتند و داروی الانزاپین با دوز 10-5 میلی گرم در طی 6 هفته علاوه بر درمان های قبلی آنها اضافه شد و 22 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. سپس شدت وسواس آن ها بر اساس پرسشنامه ی یل (y-bocs)، در شروع و هفته های اول، سوم و ششم مورد سنجش قرار گرفت. 6 نفر از افراد تحت درمان با الانزاپین به علت عوارض جانبی دارو از ادامه درمان خودداری نموده، از مطالعه کنار گذاشته شدند.

    یافته ها: میانگین نمرات شدت وسواس (y-bocs) قبل از مطالعه در گروه درمان 33.6±5 و در گروه شاهد 34.8±3.3 بود. نمرات شدت وسواس، شش هفته پس از اضافه کردن الانزاپین در گروه درمان 7.2±6.1 و در گروه شاهد 7.1±5.9 نمره کاهش داشته و این کاهش در هر گروه به طور مجزا معنی دار می باشد (p<0001)، اما در مقایسه ی تغییرات کاهش اثرات اختلال وسواسی بین دو گروه درمان و شاهد اختلاف معنی دار مشاهده نشد (p>0.0001).

    نتیجه گیری: یافته های مطالعه ی اخیر نشان دهنده ی عدم تفاوت در تاثیربخشی الانزاپین در درمان بیماران مبتلا به وسواس و اجبار به عنوان یک داروی کمکی و تقویت کننده ی داروهای موثر در درمان وسواس جبری بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها